- Naslovna
- Istraživači
- Ana Jovašević
Ana Jovašević
Institut fur Kultur und Medien management, Freie Universitat, Berlin.

KULTURNA DIPLOMATIJA
Prikaz knjige: Margaret Dž. Vizomirski, Sintija P. Šnajder, Kulturna diplomatija, Beograd, Balkankult, 2006. godine, 118 str.

EVROPSKI KULTURNI IDENTITET
Prikaz knjige: Branimir Stojković, Evropski kulturni identitet, Beograd, Službeni glasnik, 2008, str. 181.

SVETSKA ORGANIZACIJA ZA INTELEKTUALNU SVOJINU
Prikaz knjige: Igor Janev, Svetska organizacija za intelektualnu svojinu, Institut za političke studije, Beograd, 2009, str. 306.

OBELEŽJA SPOLJNE KULTURNE POLITIKE NEMAČKE
Predmet ovog rada je predstavljanje i analiza spoljne kulturne politike SR Nemačke na kraju 20. veka kroz analizu karakteristika njene kulturne politike prema različitim državama, a posebno mesta, uloge i značaja koje pojedine institucije, kao glavni poslenici nemačke kulture, imaju u ostvarivanju ciljeva ove politike i izgradnji, unapređenju i poboljšanju međusobnih kulturnih odnosa i saradnje drugih država i Nemačke. U ovom radu biće govora o pojmu spoljne kulturne politike i njenim opštim odlikama, spoljnoj kulturnoj politici SR Nemačke, istorijatu, glavnim karakteristikama i ciljevima te politike. Analizirana je uloga pojedinih nosilaca nemačke kulture u inostranstvu, kao posredničke institucije Saveznog ministarstva spoljnih poslova Savezne Republike Nemačke koje je zaduženo za osmišljavanje i sprovođenje spoljne politike. Kroz opis i analizu aktivnosti ovih organizacija dobija se jasnija slika kakvu zvaničnu državnu spoljnu kulturnu politiku Nemačka vodi prema pojedinim državama i koje su njene osobenosti. Analizom nemačke spoljne kulturne politike i aktivnosti pojedinih institucija kao njenog posrednika uočene su karakteristike i odlike spoljne nemačke kulturne politike uopšte, kao i opšte smernice kojim se ta kulturna politika vodi. Razmotreno je na koji način je otvoren prostor za aktivnije delovanje i iskorišćavanje postojećih potencijala. Ujedno, ovaj rad predstavlja i osnovu za delovanje kulturnih radnika i mogućnost za proširenje kulturne saradnje i razmene između Nemačke i drugih država.

KULTURNI ODNOSI SR NEMAČKE I SRBIJE - ciljevi, pravci i nosioci aktivnosti
U radu se sa raznih aspekata analiziraju osnovne karakteristike i pravci delovanja spoljne kulturne politike SR Nemačke prema Srbiji, te mesto, uloga i značaj koji pojedine kulturne institucije, javnog i ‘’nejavnog’’ sektora imaju u ostvarivanju ciljeva ove politike u cilju izagradnje, unapređenja i poboljšanja međusobnih kulturnih, pa time i političkih i ekonomskih odnosa i saradnje Srbije i Nemačke. U ovom radu biće govora o pojmu, elementima, pravcima delovanja i karakteristikama spoljne kulturne politike i organizacijama koje učestvuju u njenom sprovođenju. Posebno je analizirana uloga pojedinih nosilaca nemačke kulture u inostranstvu, kao posredničke institucije Saveznog ministarstva spoljnih poslova SR Nemačke koje je zaduženo za osmišljavanje i sprovođenje spoljne politike.

ULOGA GETE INSTITUTA U REALIZACIJI NEMAČKE KULTURNE POLITIKE (s osvrtom na stanje u Srbiji)
U radu se sa raznih aspekata analiziraju osnovne karakteristike i pravci delovanja spoljne kulturne politike SR Nemačke prema Srbiji, te mesto, uloga i značaj koji pojedine kulturne institucije, javnog i ‘’nejavnog’’ sektora imaju u ostvarivanju ciljeva ove politike u cilju izgradnje, unapređenja i poboljšanja međusobnih kulturnih, pa time i političkih i ekonomskih odnosa i saradnje Srbije i Nemačke. U ovom radu biće govora o pojmu, elementima, pravcima delovanja i karakteristikama spoljne kulturne politike i organizacijama koje je sprovode, među kojima je posebno ističe uloga Gete instituta. Posebno je analizirana uloga pojedinih nosilaca nemačke kulture u inostranstvu, kao posredničke institucije Saveznog ministarstva spoljnih poslova SR Nemačke koje je zaduženo za osmišljavanje i sprovođenje spoljne politike.

ZAŠTITA NEMATERIJALNOG KULTURNOG NASLEĐA - međunarodni standardi i pravo Srbije
U toku 2010. godine Narodna skupština Republike Srbije je ratifikovala Konvenciju OUN o očuvanju nematerijalnog kulturnog nasleđa iz 2003. godine. Pri tome su definisani pojam, sadržina, karakteristike i uloga nematerijalnog kulturnog nasleđa, način, postupak i uslovi njegovog očuvanja, kao i sistem i organi zaštite. Na taj način je postavljena obaveza za naše državne organe da donošenjem odgovarajućih zakonskih propisa što pre inplementiraju međunarodne standarde u ovoj oblasti u pravni i društveni sistem Republike Srbije. U radu se govori o značaju ove Konvencije, o njenim pojedinim rešenjima, kao i o sistemu međunarodnopravne i unutrašnjopravne zaštite nematerijalnog kulturnog nasleđa.

ZAŠTITA KULTURNE RAZNOLIKOSTI I MULTIKULTURALNOSTI - uloga UNESCO-a i stanje u Srbiji
U toku 2009. godine Narodna skupština Republike Srbije je ratifikovala Konvenciju OUN o zaštiti i unapređenju raznolikosti kulturnih izraza iz 2005. godine. Pri tome su definisani pojam, sadržina, karakteristike i uloga kulturne raznolikosti, kulturnih sadržaja, odnosno kulturnih izraza, kao i načela, mere i postupak primene kulturne politike svake pojedine države, te osnovi međunarodne saradnje u zaštiti, očuvanju, obezbeđenju i promociji raznolikosti kulturnih izraza. Na taj način je postavljena obaveza za naše državne organe da donošenjem odgovarajućih zakonskih propisa što pre inplementiraju međunarodne standarde u ovoj oblasti u pravni i društveni sistem Republike Srbije. U radu se govori o značaju ove Konvencije, o njenim pojedinim rešenjima, kao i o sistemu međunarodnopravne i unutrašnjopravne zaštite raznolikosti kulturnih izraza i multikulturalnosti.

ZAŠTITA KULTURNOG NASLEĐA - međunarodni i evropski standardi i pravo Srbije
U toku 2010. godine Narodna skupština Republike Srbije je ratifikovala dva značajna međunarodna dokumenta o zaštiti kulturnog nasleđa: 1) Konvenciju OUN o očuvanju nematerijalnog kulturnog nasleđa iz 2003. godine i 2) Okvirnu konvenciju Saveta Evrope o vrednosti kulturnog nasleđa za društvo iz 2005. godine. Pri tome su definisani pojam, sadržina, karakteristike i uloga kulturnog nasleđa uopšte, način, postupak i uslovi njegovog očuvanja, kao i sistem i organi zaštite. Na taj način je postavljena obaveza za naše državne organe da donošenjem odgovarajućih zakonskih propisa što pre inplementiraju međunarodne standarde u ovoj oblasti u pravni i društveni sistem Republike Srbije. Uradu se govori o značaju ove dve konvencije, o njihovim pojedinim rešenjima, kao i o sistemu međunarodnopravne (univerzalne i evropske) i unutrašnjopravne zaštite kulturnog nasleđa.

ZAŠTITA KULTURNE RAZNOLIKOSTI I MULTIKULTURALNOSTI
U toku 2009. godine Narodna skupština Republike Srbije je ratifikovala Konvenciju OUN o zaštiti i unapređenju raznolikosti kulturnih izraza iz 2005. godine. Pri tome su definisani pojam, sadržina, karakteristike i uloga kulturne raznolikosti, kulturnih sadržaja, odnosno kulturnih izraza, kao i načela, mere i postupak primene kulturne politike svake pojedine države, te osnovi međunarodne saradnje u zaštiti, očuvanju, obezbeđenju i promociji raznolikosti kulturnih izraza. Na taj način je postavljena obaveza za naše državne organe da donošenjem odgovarajućih zakonskih propisa što pre implementiraju međunarodne standarde u ovoj oblasti u pravni i društveni sistem Republike Srbije. U radu se govori o značaju ove Konvencije, o njenim pojedinim rešenjima, kao i o sistemu međunarodnopravne i unutrašnjopravne zaštite raznolikosti kulturnih izraza i multikulturalnosti.

KULTURNE VEZE NEMAČKE I SRBIJE IZ UGLA EVROPSKIH INTEGRACIJA
Predmet ovog rada je predstavljanje spoljne kulturne politike SR Nemačke i organizacija koje su njeni nosioci prema Srbiji kroz analizu karakteristika njene kulturne politike prema različitim državama, a posebno mesta, uloge i značaja koje pojedine institucije, kao glavni poslenici nemačke kulture, imaju u ostvarivanju ciljeva ove politike i izgradnji, unapređenju i poboljšanju međusobnih kulturnih odnosa i saradnje Srbije i Nemačke. U ovom radu biće govora o pojmu, ciljevima i karakteristikama i realizaciji spoljne kulturne politike SR Nemačke uopšte, i u odnosu na Srbiju. Analizirana je uloga pojedinih organizacija kao nosilaca nemačke kulture u inostranstvu. Kroz opis i analizu aktivnosti ovih organizacija dobija se jasnija slika kakvu zvaničnu državnu spoljnu kulturnu politiku Nemačka vodi prema Srbiji i koje su njene osobenosti.

NOVI MEDIJSKI ZAKONI U SRBIJI I EVROPSKI STANDARDI
Krajem maja meseca 2009. godine u Rejkjaviku (Island) je održana prva konferencija ministara nadležnih za medije i nove komunikacione usluge u zemljama članicama Saveta Evrope. Ovom prilikom je usvojena politička deklaracija, kao i nekoliko rezolucija MCM(2009)011. Na ovaj su način postavljeni temelji sistem evropskih standarda za novu ulogu medija na početku trećeg milenijuma. Ovako postavljeni standardi obavezuju sve zemlje članice Saveta Evrope (pa time i Republiku Srbiju). U njihovoj se osnovi nalaze zahtevi prihvaćeni u Beloj knjizi o interkulturnom dijalogu Saveta Evrope (koja je usvojena maja 2008. godine u Strazburu). Ova Knjiga predstavlja još jedan doprinos promovisanju interkulturnog dijaloga koji doprinosi suštinskom cilju najmasovnije regionalne organizacije Saveta Evrope, a to su zaštita i promovisanje ljudskih prava, demokratije i vladavine prava. Ovaj koncept promovisanja svesti, razumevanja, pomirenja i tolerancije, kao i sprečavanje konflikata bilo koje vrste i postizanje čvrste integracije i kohezije u svakom društvu je, zapravo, uspostavljen na trećem samitu šefova država ili vlada zemalja članica Saveta Evrope iz 2005. godine. Ovako postavljeni ciljevi su potvrđeni iste godine u Faro deklaraciji o strategiji Saveta Evrope za interkulturni dijalog koju su usvojili ministri za kulturu pojedinih zemalja. Kao i tradicionalni mediji, novi pružaoci usluga masovnih komunikacija nalik medijima (elektronski mediji i drugi oblici kompjuterskih i internet tehnologija) trebalo bi da teže ka unapređenju i poštovanju osnovnih ljudskih i društvenih vrednosti. Novi načini kreiranja sadržaja i izražavanja i traženja i širenja informacija u domenu masovnih komunikacija pojačavaju, ali mogu da predstavljaju i izazov osnovnim pravima i slobodama. Postojeći medijski standardi koji su bili razvijeni za tradicionalne oblike masovnih komunikacija mogu da važe i za nove usluge i za pružaoce novih medijskih usluga (prava, dužnosti i odgovornosti). Na bazi ovih evropskih standarda su nedavno doneta tri medijska zakona u Republici Srbiji.

EVROPSKA UNIJA - OSNIVANJE I RAZVOJ
Prikaz knjige: Nevenko Misita, Evropska unija - osnivanje i razvoj, Revicon, Sarajevo, 2010, str. 396.