Main topic

ARTICLES AND STUDIES

COMMUNICATION SOVEREIGNTY OF SERBIA AND NEW INSTRUMENTS OF SOFT POWER

Abstract

Considering the concept of security as one of the vital functions of the state and the great importance of communication flows in its structure, the text discusses the role of information and public opinion in the processes of protection of national values. In a multipolar geopolitical environment, the nature of international relations is gradually being redesigned, as well as the instruments of national power. Digital technologies are becoming more and more integrated into modern information and communication systems and security strategies, spreading soft power that becomes much more effective than military force through significant psychological action. In conflict situations, the one who creates the dominant discourse wins in propaganda actions, not only within his community but also in a wider part of the global audience. Planning, shaping, implementing and managing a complex process of constructing reality is part of a modified frame of reference, in which each medium has its significance and place in the wider system of propaganda influence. This means that it is not important what happened, but how it will be presented in the media. Also, the digital age has brought a new challenge – social media, the ability to communicate and disseminate information in a way that is not part of the traditional view about media organizations. It is increasingly difficult for states to maintain communication sovereignty in a global network society, but it is clear that it is necessary to formulate a concrete media strategy for the preservation of national values, instead of a simple declarative commitment to them.

keywords :

References

    • Al Jazeera – О nama. Poslednji pristup 29. decembar 2020. https://balkans.aljazeera.net/o-nama.
    • B. 29. jul 2020. „Ukupni prihodi medija od marketinga u 2019. bili 210 miliona evra.“ Udruženje novinara Srbije. Poslednji pristup 26. decembar 2020. http://uns.org.rs/sr/desk/UNS-news/101906/ukupni-prihodi-medija-od-marketinga-u-2019-bili-210-miliona-evra.html.
    • Beta. 2. novembar 2020. „Tramp ima 6,5 puta više pratilaca na društvenim mrežama od Bajdena.“ Danas. Poslednji pristup 26. decembar 2020. https://www.danas.rs/svet/tramp-ima-65-puta-vise-pratilaca-na-drustvenim-mrezama-od-bajdena.
    • Beta. 9. januar 2021. Tviter trajno suspendovao nalog Donalda Trampa. N1. Poslednji pristup 11. januar 2021. https://rs.n1info.com/svet/tviter-trajno-suspendovao-nalog-donalda-trampa.
    • Bodin, Jean. 1977. Les Six Livres de la Republique, Paris: Aalen, Scientia.
    • Vajdijanatan, Siva. 2018. Antidruštvene mreže: kako nas Fejsbuk razdvaja i podriva demokratiju. Beograd: Clio.
    • Гаћиновић, Радослав. 2017. „Национална безбедност као кључни фактор у функционисању модерне државе.“ Војно дело 69 (1): 87–97. doi: 10.5937/vojdelo1701087G.
    • Gemius audience. 2020. “Najposećeniji Veb portali u Republici Srbiji“. Poslednji pristup 25. decembar 2020. https://rating.gemius.com/rs/tree/32.
    • Деспотовић, Љубиша и Зоран Јевтовић. 2010. Геополитика и медији. Нови Сад: Култура полиса; Графомаркетинг.
    • Ђурић Живојин, и Миша Стојадиновић. 2018. „Држава и неолиберални модели урушавања националних политичких институција.“ Српска политичка мисао 25 (62): 41–57. doi: 10.22182/spm.6242018.2.
    • Зиновјев, Александар А. 2003. Слом руског комунизма. Београд: БИГЗ.
    • Јевтовић, Зоран. 2015. „Асиметрична битка за утицајем на Балкану.“ У „Геополитички положај Србије и Балкана између евроатлантизма и евроазијства“, ур. Љубиша Деспотовић и Александар Гајић, посебно издање, Култура полиса: часопис за неговање демократске политичке културе: 189–204.
    • Јевтовић, Зоран. 2019. „Марксови погледи на новинарство и слободу штампе.“ Национални интерес: часопис за национална и државна питања 15 (36): 131–152. doi: 10.22182/ni.3632019.6.
    • Јевтовић, Зоран. 2000. Тоталитаризам и масмедији. Неготин; Београд: Студио РАС.
    • Јевтовић, Зоран, и Предраг Бајић. 2017. „Промена комуникационе парадигме у извештавању о мигрантима у дневној штампи Србије.“ У „Култура безбедности: мигрантске кризе, стање, перспективе, ризици“, ур. Љубиша Деспотовић и Александар Гајић, посебно издање, Култура полиса: часопис за неговање демократске политичке културе: 221–239. УДК 314.15:316.776(497.11).
    • Јевтовић, Зоран, и Предраг Бајић. 2019. „Неуспела транзиција медијског система Србије.“ Социолошки преглед 53 (3): 1020–1045. doi: 10.5937/socpreg53-22587.
    • Jevtović, Zoran, i Predrag Bajić. 2020. „Govor mržnje u popularnim medijima u Srbiji.“ U Medijska politika i evrointegracije, prir. Irina Milutinović, 129–148. Beograd: Institut za evropske studije & Hanns-Seidel-Stiftung.
    • Kardon, Dominik. 2013. Internet demokratija. Obećanja i granice. Beograd: Fabrika knjiga.
    • Kastels, Manuel. 2014. Moć komunikacija. Beograd: Clio.
    • Кнежевић, Милош. 2020. „Велике и мале нације и државе у међународним односима: осврт на односе и својства величине у геополитици.“ Политика националне безбедности 11 (19): 39–61. doi: 10.22182/pnb.1922020.2.
    • Лукић, Радомир. 1995. Теорија државе и права: теорија државе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
    • Manovich, Lev. 2008. “The practice of everyday (media) life.” Poslednji pristup 8. decembar 2020. http://manovich.net/content/04-projects/059-the-practice-of-everyday-media-life/56_article_2008.pdf.
    • Милетић Мирко, и Невена Милетић. 2012. Комуниколошки лексикон. Београд: Мегатренд универзитет.
    • Милутиновић Ирина. 2017. „Медијски систем и национални интерес у контексту евроинтеграција: стање и перспективе Републике Српске.“ Национални интерес: часопис за национална и државна питања 13 (28): 87–104.
    • Naj, Džozef. 2012. Budućnost moći. Beograd: Arhipelag.
    • Nye, Joseph. February 23, 2006. “Think Again: Soft Power.” Foreign Policy. Poslednji pristup 25. decembar 2020. https://foreignpolicy.com/2006/02/23/think-again-soft-power.
    • Петровић Радивоје, и Предраг Бајић. 2019. „Ријалити као медијска доктрина реконструкције свести преко штампе.“ Зборник Матице српске за друштвене науке 70 (172): 603–614. doi: 10.2298/ZMSDN1972603P.
    • Pioniri. 2020. Social Serbia 2020 Stanje društvenih medija. Poslednji pristup 28. decembar 2020. https://pioniri.com/sr/socialserbia2020.
    • Политика. 2013. „Путиново оружје у медијском рату.“ 18. август: 2.
    • Popović, Novak. 2008. „Suverenost u novoj komunikativnoj strategiji.” Argumenti: časopis za društvena i politička pitanja 2 (3): 9–27.
    • Price, Monroe E. 2002. Media and sovereignty: The global information revolution and its challenge to state power. Cambridge, London: The MIT press.
    • Social media users in Serbia. 2020. Poslednji pristup 29. decembar 2020. https://napoleoncat.com/stats/social-media-users-in-serbia/2020/12.
    • Schudson, Michael. 2003. The sociology of news. New York: W. W. Norton & company.
    • Стратегија националне безбедности Републике Србије. 2009. Последњи приступ 28. децембар 2020. http://www.mod.gov.rs/multimedia/file/staticki_sadrzaj/dokumenta/strategije/Strategija%20nacionalne%20bezbednosti%20Republike%20Srbije.pdf.
    • Стратегија националне безбедности Републике Србије. 2019. Последњи приступ 28. децембар 2020. http://www.mod.gov.rs/multimedia/file/staticki_sadrzaj/dokumenta/strategije/2019/Strategija%20nacionalne%20bezbednosti%20RS.pdf.
    • Стратегија развоја система јавног информисања у Републици Србији за период 2020-2025. година. Последњи приступ 24. децембар 2020. https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf.
    • Суботић, Милован. 2018. „Хибридни рат – новост или историја која се понавља новим средствима.“ У Хибридно ратовање – дилема концепта савремених сукоба (тематски зборник), ур. Небојша Николић, 28–46. Београд: Институт за стратегијска истраживања, Универзитет одбране, Република Србија.
    • TV N1. Media ownership monitor Srbija. Poslednji pristup 28. decembar 2020. http://serbia.mom-rsf.org/rs/mediji/detail/outlet/n1-tv/.
    • U Srbiji na dnevnom nivou veći broj korisnika interneta od gledalaca televizije. 18. jul 2020. Biznis & Finansije. Poslednji pristup 29. decembar 2020. https://bif.rs/2020/07/u-srbiji-na-dnevnom-nivou-veci-broj-korisnika-interneta-od-gledalaca-televizije.
    • Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima. 1948. Poslednji pristup 22. decembar 2020. https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/cnr.pdf.
    • Habermas, Jirgen. 1969. Javno mnenje. Beograd: Kultura.
    • Hudelist, Darko. 10. decembar 2016. „Reporteri Globusa u najjačem ruskom glasilu na Balkanu – Sputnik, Putinova medijska centrala u Srbiji: ‘Da, financiraju nas Rusi, plaće stižu iz Moskve’.“ Jutarnji list. Poslednji pristup 26. decembar 2020. https://www.jutarnji.hr/globus/svijet/reporteri-globusa-u-najjacem-ruskom-glasilu-na-balkanu-sputnik-putinova-medijska-centrala-u-srbiji-da-financiraju-nas-rusi-place-stizu-iz-moskve-5373991.
    • Christians, Clifford, Theodore Glasser, Denis McQuail, Kaarle Nordenstreng, & Robert White. 2009. Normative theories of the media: journalism in democratic societies. Urbana (IL, USA): University of Illinois Press.
    • Чернов, Александар. 2007. Трагање за културним идентитетомфактор медија. Београд: Прометеј.
    • Šuvaković, Uroš, i Branislava Kragović. 2014. „Elektronski mediji kao jedan od prvih faktora uticaja na proces desuverenizacije država.“ U Globalizacija i suverenost – sa osvrtom na Bosnu i Hercegovinu (zbornik radova), prir. Braco Kovačević, 271–280. Banja Luka: Evropski defendologija centar.
PERIODICS The Policy of National Security 1/2021 1/2021 UDC: 316.774(497.11) 127-147