Тема броја
ЈАВНОСТ И ПОЛИТИЧКА КОМУНИКАЦИЈА
ПОЛИТИЧКО (АНТИ)РЕКЛАМИРАЊЕ У ИЗБОРНОМ ПРОЦЕСУ 2012. У СРБИЈИ – Начин вођења изборне кампање као одраз политичке културе
Сажетак
Циљ овога рада је да истражи ефекте негативне кампање на општим изборима у Србији током маја 2012. године. Као основни инструмент анализе аутори користе анализу садржаја, путем које се тумаче садржаји изборног маркетинга политичких партија, али и изјаве и говори њихових лидера, аналитачара и стручне јавности. Аутори, с једне стране, утврђују да је негативна изборна кампања допринела демобилизацији бирача и додатно продубила кризу легитимитета још увек неконсолидоване демократије у Србији. С друге стране, у раду се истичу трајније последице (анти)кампање на развој политичке културе и изградње демократских вредности.
Референце
- Almond, Gabriel A; Verba, Sidney, Civilna kultura: Politički stavovi i demokracija u pet zemalja, „Politička kultura“, Zagreb, 2000.
- „Анкета ‘Избори 2012’ – Партнер консалтинг: УРС са 6,5% прелази цензус, СПС највећи добитник избора“, http://www.eizbori.com/anketa-izbori2012-partner-konsaltmg-URS-sa-6,7-prelazi-cenzus-SPS-najveći-dobitnik-izbora (1.5.2012).
- Ansolabehere, Stephen; Iyeugar, Shanto; Simon, Adam; Valentino, Nicholas, „Does attack advetising demobilize the electorate?“, American Political Science Review, 88, No.4, 1994.
- Bahrt, Eric, „Obama running a negative campign for re-election“, 23. април, 2012, www.nationmultimedia.com/opinion/Obama-running-a-negative-campaignfor-re-election-30180479.html (29. 4. 2012).
- „Благојевић: Негативна кампања у оквирима доброг укуса“, извор Б92, 4.2012, http://www.b92.net/info/izbori2012/analize.php?yyyy=2012&mm=04&dd=30&nav_id=605077 (30.4.2012).
- Добромировић, Милан, „Историја прљаве кампање: Пљувљње још од 1930. године“, Курир, април 1. мај, 2012.
- Константиновић, Радомир, Философија паланке, Нолит, Београд, 1981.
- Костадиновић, Јелена, „Избори 2012: Прљава игра без правила?“, извор: S media portal, http://www.smedia.rs/m/spress/vesti/1437/izbori-2012-negativna-kampanja-izbori-2012-prljava-igra-bez-pravila-VroEO.html (1.5.2012).
- Mark, David, Going Dirty: The Art of Negative Camaigning, Updated Edition, Rowman & Littlefield Publishers, USA, 2009.
- Матић, Милан, „Политичка култура“, одредница у: Милан Матић (гл. ур.), Енциклопедија политичке културе, Савремена администрација, Београд, 1993.
- „Медијски амбијент“, 14 дана у медијима (двонедељни билтен), бр. 29, 2012, http://www.mc.rs/medijski-ambijent.3158.html (29.05.2012).
- „Негативна кампања смањује број гласова“, 29. април, 2012, извор: Нови магазин, http://www. eizbori.com/negativna-kampanja-smanjuje-broj-glasova/ (30. 4. 2012).
- Славујевић, Зоран, „Двадесет година вишестраначја у Србији: Од маркетиншког нихилизма и примитивизма до тоталног маркетинга и идолопоклонства маркетингу“, у: Славиша Орловић (прир.), Партије и избори у Србији: 20 година, Friedrich Ebert Stiftung, ФПН Центар за демократију, Београд, 2011.
- Славујевић, Зоран, Изборне кампање – поход на бираче: Случај Србије од 1990. до 2007. године, Friedrich Ebert Stiftung, ФПН, ИДН, Београд, 2007.
- Славујевић, Зоран, Политички маркетинг, ФПН, Чигоја штампа, Београд, 2005.
- Татомир, Небојша, „Централни изборни штаб ‘Покренимо Србију’: Негативна кампања ДС = позитивни гласови коалицији!“, http://bktvnews.com/centralni-izborni-stab-pokrenimo-srbiju-negativna-kampanja-ds-pozitivni-glasovi-koaliciji/, 29.4.2012.
- Транскрипт емисије „Један на један“ (ауторка и водитељка: Даница Вученић; гост: Ђорђе Вуковић), РТВ Војводине, 17.04.2012, http://media.rtv.rs/sr_ci/ jedan-na-jedan/2474.
- http://www.mc.rs/rezultati-istraživanja-javnog-mnenja-Srbije-povodom-izbornekampanje.4.html?eventId=8442 (30.4.2012).
- Wattenberg, Martin P; Brians, Craig Leonard, Negative Campaign Advertising: Demobilizer or Mobilizer, Recent Work, Center for Research in Society and Politics, Institute for Social Science Research, University of California, Los Angeles, 22. август,
- West, Darrell M., Air Wars: Television Advertising in Election Campaigns, 19521992, Congressional Quarterly Press, Washington, DC, 1993.