- Насловна
- Истраживачи
- Драган Млађан
Драган Млађан
Криминалистичко-полицијска академија, Београд
ОРУЖАНА ПОБУНА - ПРОБЛЕМ БЕЗБЕДНОСТИ ДЕМОКРАТСКЕ ДРЖАВЕ
Овај рад је покушај аутора да дефинише унутрашњу оружану побуну као сукоб који опасно нарушава капацитет система безбедности демократске државе. У српском језику реч «сукоб» значи: «опречност», «размимоилажење супротних гледишта (интереса)», «спор», «свађа», «непријатељски оружани судар», «окршај» и сл. Основе филозофског схватања сукоба поставио је Хераклит. Све се непрекидно мења и свака промена представља средину између два супротна стања. Сукоб је општа појава и све се рађа у сукобу и нужношћу. Савремене теорије о друштвеним сукобима могу се класификовати на оне које сукобе схватају као патолошко стање друштвеног организма, или као чињеницу живота појединаца и колективитета, као и теорије које изучавају сукобе као процес или одређено стање. Унутрашња оружана побуна спада у сукобе средњег интензитета са тежњом да прерасте у грађански рат или устанак. Међутим, савремено право подвлачи разлику између побуне и грађанског рата. Савремени систем међународног права побуну сматра унутрашњом ствари државе и у њеној је искључивој надлежности. Дакле, побуна представља одложену војнополитичку активност усмерену ка остваривању потпуне или делимичне контроле ресурса земље употребом нерегуларних оружаних снага или илегалних политичких организација.
ПОЛИТИКА МЕЂУНАРОДНЕ САРАДЊЕ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ У ВАНРЕДНИМ СИТУАЦИЈАМА
Овај рад је покушај аутора да истражи систем и нормативна документа међународне сарадње у ванредним ситуацијама, као и политику међународне сарадње Републике Србије у тој области. У овом раду се објашњавају начини међународне сарадње и удруживања у области ванредних ситуација природног и техничко-технолошког карактера. Пошто за ванредне ситуaциjе државне границе представљају порозну средину, међународна сарадња је неопходна. У циљу унапређења властитих знања, заједничког деловања у случају ванредних ситуација и обављања послова хуманитарне природе, државе формирају међународне организације и удружења, или постају њихове чланице. Република Србија, после свих криза кроз које је прошла у протеклом периоду, чини значајне напоре на успостављању и унапређењу националног система заштите и спасавања у ванредним ситуацијама, као и међународне сарадње у тој области.
ВАНРЕДНЕ СИТУАЦИЈЕ У МЕЂУНАРОДНОМ ПРАВУ – НОВА ОБЛАСТ МЕЂУНАРОДНОГ ЈАВНОГ ПРАВА
Аутори у раду анализирају и образлажу став који се односи на формирање нове области међународног јавног права-права ванредних ситуација. Посебно се истражују и дефинишу етапе развоја и стварања међународне сарадње у области природних непогода и удеса који стварају ванредне ситуације које могу бити и катастрофалних размера. При томе се прави разлика између међународне и регионалне сарадње. Аутори образлажу гледиште да се природне непогоде и техногени удеси као ванредне ситуације, требају у овој области међународног права посматрати као јединствени објекат, и да су одвојени од ванредних ситуација социјалног порекла – рата. Такође, у раду се презентира класификација извора – докумената, принципа и правне регулативе разматране области – међународног права ванредних ситуација.