Тема броја
ДРУШТВЕНЕ ПРОМЕНЕ И ПРОТИВРЕЧНОСТИ
УПОТРЕБА И ЗЛОУПОТРЕБА: ЕФЕКТИ ГРАЂАНСКОГ НОВИНАРСТВА У МЕДИЈИМА У СРБИЈИ
Сажетак
Предмет рада је анализа односа грађанског и професионалног новинарства у медијима у Србији, a његов циљ је давање одговора на питање на који се начин професионалци у овдашњим медијима односе према информацијама које бивају пласиране на друштвеној мрежи Твитер. Партиципација грађана и њен утицај на професионалну рутину новинара у овом раду корелирају у контексту новинарских слобода, а сходно основној претпоставци рада. Наиме, овде полазимо од тезе да ситуације појачаних притисака на новинаре, које за последицу имају непрофесионално и непотпуно информисање, јесу оне у којима, истовремено, јача активизам грађана на друштвеним мрежама, а самим тим и њихов утицај на професионалне новинаре. Узорак обухвата новинаре из 44 редакције у Србији, који су приступили испуњавању упитника, док се други експлораторни део истраживања базира на интервјуима са уредницима кредибилних медија у Србији. Према резултатима, чак 80 одсто новинара вреднује слободу оценама до 5 (на скали од 1 до 10), док готово сваки други испитаник (55,4%) види директну корелацију Твитера и новинарских слобода. Ситуације у којима је Твитер доживео експанзију неретко говоре о крхком професионализму новинара, али и сведоче о значајном утицају активизма на друштвеној мрежи на рад професионалаца, што не значи нужно и пропустљивост информација добијених од грађана у јавни медијски простор. Новинари су свесни могућности злоупотреба у виртуелној заједници, док истовремено, уредници демистификују слободарски карактер друштвених мрежа, сматрајући их корисном брзом новом платформом, али и изумом који је већ подлегао утицајима различитих интересних група.
Референце
- Грбеша Маријана, „Криза јавног комуницирања и идеја грађанског новинарства“, Политичко образовање, Хрватско политолошко друштво, Загреб, бр. 01/2005, стр. 184-196.
- Јевтић Милица, Грађанско и професионално новинарство у медијима у Републици Србији, докторска дисертација, Факултет политичких наука, Београд, 2016.
- Милојевић Ана, „Учешће грађана у савременом новинарству – концептуална расправа”, Годишњак Факултета политичких наука, ФПН, Београд, бр. 16/2016, стр. 37-55.
- Радојковић Мирољуб, „Да ли ће грађанско новинарство заменити професионално“, у зборнику: Политички идентитет Србије у глобалном и регионалном контексту (приредила: Весна Кнежевић Предић), Факултет политичких наука, Београд, 2015, стр. 305-314.
- Allan Stuart, Thorsen Einar, Citizen journalism: Global perspectives, Peter Lang, New York, 2009.
- Anderson, Peter J., Ward Geoff, The future of journalism in the advanced democracies, Ashgate Publishing, Aldershot, UK, 2007.
- Bentivegna Sara, “Rethinking politics in the world of ICTs”, European journal of communication, SAGE Publications, CA, USA, No. 21/2006, стр. 331-343.
- Castells, Manuel, Communication power, Oxford University Press, Oxford, 2009.
- Coleman Stephen, Morrison David E., Anthony Scott, Public trust in the news: a constructivist study of the social life of the news, Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford, 2009.
- Deuze Mark, “Journalism and the Web An Analysis of Skills and Standards in an Online Environment”, International Communication Gazette, 61/1999, стр. 373-390.
- Domingo David, “Interactivity in the daily routines of online newsrooms: Dealing with an uncomfortable myth”, Journal of Computer-Mediated Communication, Willey-Blackwell, Hoboken, USA, No. 13/2008, стр. 680-704.
- Domingo, David et. al., “Participatory journalism practices in the media and beyond: An international comparative study of initiatives in online newspapers”, Journalism practice, Routledge, Abington, UK, No. 02/2008, стр. 326-342.
- Eaton Tim, “Internet activism and the Egyptian uprisings: Transforming online dissent into the offline world”, Westminster papers in communication and culture, University of Westminster, бр.09/2013, стр. 3-24.
- Fenton Natalie, New media, old news: Journalism and democracy in the digital age, SAGE Publications, CA, USA, 2010.
- Gerbaudo Paolo, “The ‘Kill Switch’as ‘Suicide Switch’: Mobilizing Side Effects of Mubarak’s Communication Blackout”, Westminster Papers in Communication and Culture, University of Westminster, No. 09/2013, стр. 25-46.
- Gillmor Dan, We the media: Grassroots journalism by the people, for the people, O’Reilly Media, Sebastopol, USA, 2004.
- Granovetter Mark, “The Strength of Weak Ties: A Network Theory Revisited”, Sociological Theory, бр. 01/1983, стр. 201-233.
- Hackett Robert, Carroll William, Remaking media: The struggle to democratize public communication, Routledge, Abington, UK, 2006.
- Hedman Ulrika, Djerf-Pierre Monica, “The social journalist: Embracing the social media life or creating a new digital divide?”, Digital Journalism, Routledge, Abington, UK, No. 01/2013, стр. 368-385.
- Hermida Alfred, Thurman Neil, “A clash of cultures: The integration of user-generated content within professional journalistic frameworks at British newspaper websites”, Journalism practice, Routledge, Abington, UK, No. 02/2008, стр. 343-356.
- Jenkins Henry, Convergence culture: Where old and new media collide, New York University Press, New York, 2006.
- Lasswell Harold, “The Structure and Function of Communication in Society”, in: The Communication of Ideas (ed. Lyman Bryson), Institute for Religious and Social Studies, New York, 1964, стр. 37-51.
- Lasica Joseph Daniel, “What is participatory journalism”, Online Journalism Review, Internet http://www.ojr.org/ojr/workplace/1060217106.php, 16/12/2015.
- Lewis Seth C., Kaufhold Kelly, Lasorsa & Dominic L., “Thinking about citizen journalism: The philosophical and practical challenges of user-generated content for community newspapers”, Journalism Practice, Routledge, Abington, UK, No. 04/2010, стр. 163-179.
- Morozov Evgeny, The net delusion: The dark side of Internet freedom, Public Affairs, New York, 2011.
- Mosca Lorenzo, “A double-faced medium? The challenges and opportunities of the Internet for social movements”, Net Working/Networking: Citizen Initiated Internet Politics, Tampere University Press, 2008, стр. 41-73.
- Nip Joyce, “Exploring the Second Phase of Public Journalism”, Journalism studies, Routledge, Abington, UK, No. 07/2006, стр. 212-236.
- Ömebring Henrik, “The consumer as producer—of what? User-generated tabloid content in The Sun (UK) and Aftonbladet (Sweden)”, Journalism Studies, Routledge, Abington, UK, No. 09/2008, стр. 77l-785.
- Paullussen Steve, Ugille Pietre, “User generated content in the newsroom: Professional and organisational constraints on participatory journalism”, Westminster Papers in Communication and Culture, University of Westminster, No. 05/2008, стр. 24-41.
- Pavlik John V, Journalism and new media, Columbia University Press, New York, 2001.
- Verified Commenters, Internet, http://www.nytimes.com/content/help/site/usercon-tent/verified/verified-commenters.html, 20/04/2016.