Izaberi jezik:
Tema broja

GLOBALIZACIJA I EKONOMIJA

TRŽIŠTE AVIO USLUGA U SRBIJI U NOVIM EKONOMSKO-POLITIČKIM USLOVIMA – DOLAZAK NISKOTARIFNIH AVIO KOMPANIJA

Sažetak

Jedno od najpropulzivnijih segmenata transportnog tržišta u poslednjih 20-tak godina svakako predstavlja tržište avio usluga. Od prvobitnog mita o Dedalu i Ikaru, da čovek može da leti, pa do prvog modela aviona braće Rajt i sve do današnjih supersoničnih aviona, avio saobraćaj je menjao mnogo lica, ali je zadržao osnovnu svrhu, a to je da ljude, što je brže i bezbednije moguće preveze do njihovog odredišta. Svetski vazdušni saobraćaj je odavno izašao iz početne faze razvoja i ekonomski se osamostalio, a direktne državne intervencije su sve manje orijentisane na investicije i subvencije (pogotovo u razvijenim zemljama gde je došlo do konsolidacije vazdušnog saobraćaja). Srbija (kao i zemlje regiona) je postala interesantno tržište za mnoge nacionalne i niskotarifne avio-kompanije. Tek će se borba na ovom tržišnom segmentu razviti, s obzirom da su mnoge velike i poznate kompanije već uspostavile letove, a mnoge najavile svoje prisustvo. U ovom radu se daju osnovna obeležja poslovnih modela nacionalnih i niskotarifnih avio kompanija, pri tom fokusirajući se na tržište Srbije i na vazduhoplovnu politiku u okviru ukupne ekonomske, saobraćajne i razvojne politike zemlje.

 

Ključne reči:

Reference

    1. AETF Airline Economic Task Force – Radna grupa IATA za ekonomiku aviokompanija
    2. Air Transport Group, Europe’s Low-cost Airlines, Cranfield University, Cranfield, 2000.
    3. Б. Крстић, Љ. Степановић, Авио-саобраћај у турбуленцијама – неки елементи за формирање ваздухопловне политике, Центар за либерално-демократске студије, Београд, 2004.
    4. Božić, Ekonomija saobraćaja, Ekonomski fakultet, Beograd, 2009.
    5. World Air Transport Statistics; IATA; 2002. iata.org International Air Transport Association (Međunarodno udruženje za vazdušni saobra­ćaj)
    6. Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt (DLR) http://www.dlr.de
    7. ELFAA The European Low Fares Airline Association http://www.elfaa. com
    8. ELFAA, Liberalization of European Air Transport: The Benefits of Low Fares Airlines to Consumers, Airports, Regions and the Environment, European Low Fares Airlines Association, Brussels, 2004.
    9. EUROCONTROL, Forecast Monitor, November 2008.
    10. European air transport policies – the need for a truly „One Sky Europe“; Council of Europe Committee on Economic Affairs and Development; June 2000.
    11. ICAO, World of Civil Aviation 2000.
    12. C. Holloway, “The Business of Tourism”, Prentice Hall, 2002.
    13. Л. Лазић, К. Кошић, Туристичка географија, Природно-математички факултет, Департман за географију, туризам и хотелијерство, Нови Сад, 2004, стр. 89-94.
    14. Low cost Carriers in the European Aviation Single Market, ECA Indu­strial Sub Group, Bruxelles 2002.
    15. Doganis, The Airline Business in the 21st Century, Routlege, London, 2001, pp. 174-185
    16. С. Аћимовић, „Од националних авио превозника до low cost компанија – Ефекти успешне промене маркетинг стратегије”, Маркетинг, 2009, број 3, стр. 145-154.
    17. Steiner, A Vidović, R. Škurla, Impact of low-cost airlines on the Euro­pean air transport market, Faculty of Transport and Traffic sciences, Za­greb, 1998.
    18. Coies, M.C. Hall, “Effectively planing and managing European air­port capacity”, International Business and Tourism, Routledge, 2008, pp. 60-75
    19. http://www.aea.com – Evropska asocijacija avio prevoznika AEA
    20. http://www.air-transport.org – Air Transport Association
    21. http://www.easyjet.com
    22. http://www.germanwings.com
    23. http://www.jat.com
    24. http://www.low-cost.rs
    25. http://www.lufthansa.com
    26. http://www.ryanair.com
    27. http://www.southwest.com
PERIODIKA Politička revija 3/2010 УДК: 339.13.012.42:656.7(497.11) 189-206
ç