Изабери језик:
Тема броја

АКТУЕЛНО

СОЦИО-ПОЛИТИЧКИ КОНТЕКСТ И СТРАТЕГИЈА САВРЕМЕНОГ МАРКЕТИНГА

Сажетак

Потребе потрошача одликује веома изразита комплексност. Истраживање ове теме је веома интересантно са становишта доступности бројних и веома различитих социополитичких фактора који по свом карактеру утичу на потрошача. Такође, потрошач, као индивидуа, поседује многе особине које су интересантне, а веома утицајне на његове одлуке при куповини, и које су предмет проучавања, како трговаца тако и стручњака за маркетинг које имају сврху да дају боље резултате потрошње. Сви они чине максималне напоре да би потрошач био задовољан. Као предмет истараживања у раду је извршена анализа понашања потрошача, дефинисани су фактори који утичу на његово понашање, али и садејство фактора друштвеног окружења који утичу на доношење одлуке о покретању акције. Циљ истраживања је анализа потрошача у контексту друштвене и социополитичке димензије, као и дефинисање утицаја маркетинга на његово понашање. На основу спроведеног истраживања можемо закључити да је сваки потрошач подложан политичком конзумеризму и да се путем политичких маркетиншких активности могу на ефикасан начин утврдити жеље и потребе потрошача, те се затим дизајнирати производи за њихово задовољење.

кључне речи:

Референце

    • Борота-Тишма, Анкица. 2006. Менаџмент у малопродаји. Београд: Београдска пословна школа.
    • Борота-Тишма, Aнкица. 2008. Маркетинг у трговини. Београд: Београдска пословна школа.
    • Борота-Тишма, Анкица. 2008а. Маркетинг у малопродаји. Београд: Београдска половна школа.
    • Јанчић, Радмила. 2009. Интегрисане маркетинг комуникације. Београд: Центар за издавачку делатност Факултета организационих наука.
    • Maричић, Бранко. 2005. Пoнaшaњe пoтрoшaчa. Београд: Цeнтaр зa издaвaчку дeлaтнoст Eкoнoмскoг фaкултeтa у Београду.
    • Милановић, Радован. 1985. Основи маркетинга. Сарајево: Светлост.
    • Рaкић, Беба. 2005. Maркeтинг. Београд: Meгaтрeнд унивeрзитeт примeњeних нaукa.
    • Ханић, Хасан. 1989. Истраживање тржишта. Београд: Савремена администрација.
    • Almond, Gabriel and Sidney Verba. 1963. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton: Princeton University Press.
    • Anyiwo, Nkemka, Gordon JM Palmer, Janay M. Garrett, Jordan G. Starck, and Elan C. Hope. 2020. “Racial and political resistance: An examination of the sociopolitical action of racially marginalized youth.” Current opinion in psychology 35: 86–91.
    • Bеrman, Ron. 2019. “A tale of two Twitterspheres: Political microblogging during and after the 2016 primary and presidential debates.” Journal of Marketing Research, 56 (6): 895–917.
    • Boone, Louis and David Kurtz. 1989. Contemporary Marketing. Sixth Edition. Chicago, IL: The Dryden Press,.
    • Budanov, V., and Aseeva, I. 2019. “Manipulative marketing technologies in new digital reality.” Economic Annals-XXI, 180 (11-12): 58–68. doi: https://doi.org/10.21003/ea.V180-07.
    • Bump, Philip. 2018. All the ways Trump’s campaign was aided by Facebook, ranked by importance. Washington.
    • Chester, Jeff, and Kathryn Montgomery. 2017. “The role of digital marketing in political campaigns.” Internet Policy Review, 6(4). https://doi.org/10.14763/2017.4.773.
    • Geer, John. 2012. “The news media and the rise of negativity in presidential campaigns.” PS: Political Science & Politics, 45 (3): 422–427.
    • Feltus, William, Goldstein Kenneth, and Dallek Matthew. 2018. Inside campaigns: elections through the eyes of political professionals. CQ Press.
    • Foxall, Gordon, Ronald Goldsmith, and Stephen Brown. 2007. Psihologija potrošnje u marketing. Jastrebarsko: Naklada Slap.
    • Freathy, Paul. 2003. The Retailing Book: Principles & Applications. London: Pitman Publishing.
    • Jobber, David, and John Fahy. 2004. Osnovi marketinga. Data Status.
    • Kotler, Philip, and Kevin Keller. 2006. Marketing management. Pearson Education.
    • Kotler, Philip, and Paul Bloom. 1984. Marketing professional services. Engelwood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
    • Kumar, Vipin, Rajan Bharath, Venkatesan Rajkumar, and Jim Lecinski. 2019. “Understanding the role of artificial intelligence in personalized engagement marketing.” California Management Review, 61(4): 135–155.
    • Lees-Marshment, Jennifer. 2019. “Marketing scholars and political marketing: the pragmatic and principled reasons for why marketing academics should research the use of marketing in the Political Arena.” Cust Needs and Solution, 6 (3-4): 41–48.
    • Lovett, Mitchell. 2019. “Empirical research on political marketing: a selected review.” Customer Needs and Solutions. 6(3): 49–56.
    • Moorthy, Sridhar. 2019. “On marketing strategy in electoral politics.” Customer Needs and Solutions, 6(3): 57–62.
    • Newman, Benjamin, and Brandon Bartels. 2011. “Politics at the Checkout Line: Explaining Political Consumerism in the United States.” Political Research Quarterly, 64 (4): 803–817. https://doi.org/10.1177/1065912910379232.
    • Parrish, Mellisa. 2019. “The New Era of Marketing Strategy.” Forbes. May 14 2019. https://www.forbes.com/sites/forrester/2019/05/14/the-new-era-of-marketing-strategy/?sh=679826885ddb.
    • Schiffman, Leon, and Leslie Kanuk. 2004. Ponašanje potrošača. Sedmo izdanje. Zagreb: Mate d.o.o.
    • Shugan, Steven, and Jinhong Xie. 2004. “Advance selling for services.” California managment review. 46 (3): 37–54.
    • Skinner, James, Allan Edwards, and Aaron Smith. 2020. Qualitative research in sport management. 2nd Edition. London: Routledge.
    • Smart, Palie, Sara Holmes, Fiona Lettice, Frederick Harry Pitts, Jeremy Basil Zwiegelaar, Gregory Schwartz, and Stephen Evans. “Open Science and Open Innovation in a socio‐political context: knowledge production for societal impact in an age of post‐truth populism.” R&D Management 49 (3): 279–297.
    • Wang, Yanwen, Michael Lewis, and David Schweidel. 2018. “A border strategy analysis of ad source and message tone in senatorial campaigns.” Marketing Science, 37 (3): 333–355.
периодика Политичка ревија 1/2023 1/2023 УДК 304::658.8 281-298