Tema broja

POLITIČKO KOMUNICIRANJE

POLITIČKO KOMUNICIRANЈE I NOVE STRATEGIJE PR-a NA DRUŠTVENIM MREŽAMA U SRBIJI

Sažetak

Nagli rast globalnih medijskih kanala, informacija i instrumenata javne komunikacije koje je omogućio internet, transformisao je prirodu i sadržaje političkog komuniciranja, približivši običnog građanina procesima identifikovanja i konstruisanja slika o realnosti u kojima obitavaju. Autori polaze od pretpostavke da zahvaljujući društvenim mrežama u našoj zemlji raste broj aktera koji artikulisanjem ideja i problema postaju vidljivi u javnom prostoru, ali i da okoštali državni aparat suočen sa mogućnostima novih tehnologija postepeno gubi deo monopolske moći koji se skrivao u hijerarhijski nadziranim tradicionalnim medijima. Istraživanje ukazuje kako se sa internetom kopernikanski menja okvir nametanja tema i medijskog diskursa, tako da većina političkih partija i njihovih lidera društvene mreže koriste kao političku platformu za plasiranje svojih ideja i aktuelnih reagovanja. Rezultati pokazuju i kako se sa uvećanjem broja konekcija i korisnika povećava uticaj političkog marketinga i PR kampanja, kao i da dinamični, intenzivni i emotivni nastupi sve češće vode politički nekorektnom govoru i obračunavanju sa ideološkim neistomišljenicima. Nove komunikacione strategije teže osvajanju publiciteta i permanentnoj proizvodnji komunikacione moći, što znači da se politička volja iz državnih institucija i ustanova, delom izmešta i u digitalne koridore narativne simboličke podrške.

Ključne reči:

Reference

    1. Вукадиновић, Ђорђе, СНС у благом опадању – одлучиће Шапић и гласови оних који остану испод цензуса, Интернет, http://www.nspm.rs/istrazivanja-javnog-mnjenja/beograd-%E2%80%93-jesen-2017.html , 15/02/2018
    2. Гаћиновић, Радослав, „Институционални оквири политичке доминације“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, бр. 1/2017.
    3. Јевтовић, Зоран и Арацки, Зоран, „Политичко комуницирање у дневној штампи Србије“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, бр. 2/2012.
    4. Милашиновић, Срђан и Јевтовић, Зоран, „Лажне вести на друштвеним мрежама као чиниоци кризних ситуација“, међународни тематски зборник са скупа Глобализација и глокализација [уредили и приредили Шуваковић, Урош и Марковић-Савић, Оливера], Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини; Београд: Српско социолошко друштво: Институт за политичке студије, 2017, стр. 497‒510.
    5. Милетић, Мирко „Нови медиј(и) и лингвистичко-семантичке недоумице“, Култура полиса, Култура Полис, Нови Сад, Институт за европске студије, Београд, год. XII, бр. 28.
    6. Милутиновић, Ирина, „Један проблем медијске политике: саморегулација као изазов новинарске професије на мрежи“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, бр. 3/2016.
    7. Републички завод за статистику, Употреба информационо-комуникационих технологија у Републици Србији, 2017 – домаћинства, појединици предузећа, Београд, 2017, Интернет, http://www.stat.gov.rs/WebSite/Public/PageView.aspx?pKey=206 , 15/02/2018
    8. Ситарски, Милан, „Модели употребе интернета у јавној сфери Србије“, Интернет и јавна сфера у Србији, Београдска отворена школа, Београд, 2007, стр. 30‒89; Интернет, http://www.google.ba/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.bos.rs%2Fcepit%2Fmaterijali%2FInternet%2520i%2520javna%2520sfera%2520u%2520Srbiji.pdf&ei=QtRWUNCoNdCM4gSp4YHIBA&usg=AFQjCNFNiM8GQJ_NaKJ1B_pslcb6CHKaqw&sig2=bKPRGNhxul7YALvVwo7vOw , 11/02/2018.
    9. Чернов, Александар, Трагање за културним идентитeтомфактор медија, Прометеј, Београд, 2007.
    10. Bowman, Shayne and Willis, Chris, We Media – How audiences are shaping the future of news and information, The Media Center at The American Press Institute, Reston, Va., 2003, Internet, http://www.hypergene.net/wemedia/weblog.php , 03/02/2018
    11. Debre, Režis, Uvod u mediologiju, Clio, Beograd, 2000.
    12. Deloitte, истраживање „Trendovi u oblasti tehnologija, medija i telekomunikacija“, Internet, http://rs.n1info.com/a355365/Sci-Tech/Istrazivanje-Do-kraja-2023.-vise-od-90-odsto-odraslih-imace-smartfon.html , 18/02/2018
    13. Easton, David, The Development of Political Science: A Comparative Survey, (Ed. with J. Gunnell, and L. Graziano), Routledge, New York, 1991.
    14. Grunig, James E., Paradigms of global public relations in an age of digitalisation, PRism, 6 (2), 2009, 1‒18, Internet, http://praxis.massey.ac.nz/prism_on-line_journ.html, 28/01/2018
    15. Horton, Forest, Information literacy vs. computer literacy, Bulletin of the American Society for Information Science, Vol. 9, No. 4 (April), 1983.
    16. Kamps, Klaus, „Internet i politika“, u priručniku Menadžment političke komunikacije: osnove i koncepti (priredili: Ansgar Zerfaß i Miroljub Radojković), Fondacija Konrad Adenauer, Beograd, 2011, str. 277‒327.
    17. Kellner, Douglas, „Habermas, the Public Sphere and Democracy; A Critical Intervention“, Perspectives on Habermas (Hahn, Levise E). Open Court Publishing, SAD, Illinois, 2000, pp. 259‒287; Internet, http://books.google.ba/books?id=aQmf9nNzJS4C&printsec=frontcover&hl=hr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false, 03/02/2018
    18. Kietzmann, Jan H., Hermkens, Kristopher, McCarthy, Ian and Silvestre, Bruno S. „Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media“, Business Horizons, Kelley School of Business, Indiana University, Vol. 54 (3), 2011.
    19. Mondo, Društvene mreže: Srbi prvi u regionu, 7. u Evropi, Internet, http://mondo.rs/a750530/Mob-IT/Vesti/Srbija-najveci-korisnik-drustvenih-mreza-u-regionu-a-sedmi-u-Evropi.html, 11/02/2018
    20. Nelson, Mark, „We Have the Information You Want, But Getting It Will Cost You: Being held Hostage by Information Overload”. Crossroads. The ACM Student Magazine, New York, Volume 1 Issue 1, Pages 11-15, September 1994; https://dl.acm.org/citation.cfm?id=197183&dl=ACM&coll=DL#URLTOKEN# , 25/01/2018
    21. Rainie, Lee, The Changing Digital Landscape: State of the news media 2015, Internet, http://www.slideshare.net/PewInternet/the-changing-digital-landscape-where-things-are-heading, 18/01/2018
    22. Schramm, Wilbur, The story of human communication: Cave painting to microchip, Harper&Row, NewYork, 1988.
    23. Schulz, Winfried, „Mediji u izbornoj kampanji“ u priručniku Menadžment političke komunikacije: osnove i koncepti (priredili: Ansgar Zerfaß i Miroljub Radojković), Fondacija Konrad Adenauer, Beograd, 2011, str. 85‒159.
    24. Wurman, Richard Saul, Information Anexity, Doubleday, New York, 1989.
    25. Zerfaß, Ansgar i Oliver von Oehsen, Henrik, „Мenadžment komunikacija u politici: osnove, procesi i dimenzije“ u priručniku Menadžment političke komunikacije: osnove i koncepti (priredili: Ansgar Zerfaß i Miroljub Radojković), Fondacija Konrad Adenauer, Beograd, 2011, str. 11‒27.
PERIODIKA Politička revija 2/2018 2/2018 УДК 316.774:004.738.5(497.11) 5-23
ç