Izaberi jezik:
Tema broja

POLITIČKA TEORIJA, IZBORI I MEDIJI

MEDIJSKE MANIPULACIJE I JAVNI POLITIČKI DISKURS

Sažetak

Medijske manipulacije, njihove tehnike i mehanizmi potencijalnog delovanja na medijsku publiku istražuju se u ovom radu kao neizbežni činioci konstituisanja javnih političkih diskursa. Najpre je dat sumarni prikaz „ideološkog rada medija“ kao svojevrsni fon manipulacija, kako bi postalo jasnije kako se propaganda i politički marketing situiraju u određeni društveni i politički kontekst. Kroz prikaz bazičnih principa i tehnika propagande demonstrirani su načini na koje se izborom, organizacijom i kontekstualizacijom činjenica kreiraju željene interpretacije i ostvaruju efekti persuazije. U doba ekspanzije kulture promocije/PR delatnosti i istraživanja javnog mnjenja, savremeni mediji na ovaj način postaju središnja tačka začaranog kruga u kojem rezultati istraživanja javnog mnjenja i političkog marketinga upravljaju izborom političkih ciljeva koji se nude javnosti. Dugoročno posmatrani, efekti ovakvog stanja stvari predstavljaju ozbiljnu pretnju razvoju demokratije, s jedne strane jačanjem privida demokratske komunikacije, a s druge strane stvaranjem apatične, konfuzne, nepoverljive i/ili apolitične medijske javnosti.

 

Ključne reči:

Reference

    1. Арент, Х., Истина и лаж у политици, Филип Вишњић, Београд, 1994.
    2. Бал, Ф., Моћ медија, Clio, Београд, 1997.
    3. Бер, В., Увод у социјални конструкционизам, Zepter Book World, Бе­оград, 2001.
    4. Бригс, А., Колби, П., Увод у студије медија, Clio, Београд, 2005.
    5. Васић, В., „Услови истинитости у медијском дискурсу“, у Дискурс и дискурси: зборнику част Свенке Савић (ур. Васић, В.), стр. 337-355, Филозофски факултет Нови Сад, 2010.
    6. Васовић, М., ,„Пропагандне (убеђивачке) технике у служби манипулације јавним мнењем“, Етика јавне речи у медијима и политици, ур. Вацић, З., ЦЛДС, стр. 249-271, Београд, 2004.
    7. Волков, В., Дезинформација, Наш дом, Београд, 2001.
    8. Ђорђевић, Т., Политичко јавно мнење, Удружење инжењера и техничара, Београд, 1989.
    9. Ђурић, Ж., Суботић, Д., Медији, јавно мнење и политика, Институт за политичке студије, Београд, 2009.
    10. Ивковић, М, „Фуко versus Хабермас, модерна као недовршени пројекат наспрам теорије моћи,“ Филозофија и друштво, стр. 59-76, 2/2006.
    11. Канингам, Ф., Теорије демократије, Филип Вишњић, Београд, 2003.
    12. Лакићевић, Д., „Значај образовања јавности за демократску и политичку културу“, Етика јавне речи, ур. З. Вацић, ЦЛДС, 249-271, Београд, 2004.
    13. Миливојевић, С., „Јавност и идеолошки ефекти медија“, Реч 64.10, 151-213, Београд, 2001.
    14. Миливојевић, С, „Идеолошки рад медија”, Нова српска политичка мисао, 8,1-4, стр. 233-251, Београд, 2001.
    15. Миливојевић Ц., „Етика јавне речи и Public relations“, Етика јавне речи у медијима и политици, ур. З. Вацић, ЦЛДС, 135-153, Београд, 2004.
    16. Павићевић, Ђ., “Критички појмовник цивилног друштва (I)”, у Јавност, Група 484, Београд, 2003.
    17. Пешић, М., Новаковић, А., „Медијска производња значења: критика једног редукционистичког поимања релације медији порука јавност“, Српска политичка мисао, стр: 115-137, 1/2011.
    18. Пешић, Ј., Пешић, М., „Унапређивање демократских капацитета медијске комуникације и критичка анализа дискурса“, Политичка ревија, стр. 467-490, 4/2011.
    19. Пешић, М., „Концептуалне основе истраживања релација дискурса, моћи, политике и демократије“, Српска политичка мисао, стр. 309­334, 4/2011.
    20. Price, V, „On the Public Aspects of Opinion: Linking Levels of Analysis in Public Opinion Research“, Communication Research, 15, No. 6, 1988.
    21. Славујевић, З., Ђ., „Политички маркетинг и етика“ Етика јавне речи у медијима и политици, ур. Вацић, З., ЦЛДС, 115-135, Београд, 2004.
    22. Суботић, Д., Ђурић, Ж., Односи с јавношћу, Институт за политичке студије, Београд, 2009.
    23. Томић, З., Комуникација и јавност, Чигоја штампа, Београд, 2004.
    24. Танта, И, „Обликовање мнијења или нужност манипулације“, стр. 13-32, Medianali 1, No. 2, 2007.
    25. Фуко, М., Археологија знања, Плато, Београд, 1998.
    26. Фуко, М., Поредак дискурса, Карпос, Лозница, 2007.
    27. Хабермас, Ј., Јавно мнење, Култура, Београд, 1969.
PERIODIKA Politička revija 4/2012 УДК: 32.019.5 161-184
ç