Тема броја
ЈАВНОСТ И ПОЛИТИЧКА КОМУНИКАЦИЈА
ЛОБИРАЊЕ – УСМЕРЕНА КОМУНИКАЦИЈА СА УТИЦАЈНИМ ЈАВНОСТИМА
Сажетак
Овај текст је преглед утицаја комуникације на утицајну јавност и улога процеса лобирања на ту активност. Након појмовних одређења комуникације и лобирања, процес доношења политичких одлука поставља се као референтни оквир у којем се анализира како се политички актери ван власти боре за своје интересе у како утичу на доношење, допуну или измену одлука. Да би лобистичка активност била на озбиљан и адекватан начин прихваћена неопходно је да актери утицаја, лобисти, имају своје стратегије и технике од којих, у крајњем, и зависе резултати целокупне активности. На крају, намера овог текста је да укаже да лобирање може да „преступи“ нормама утврђене границе деловања, али, што је још битније, и на то да постоје значајне и одлучујуће комуникацијске разлике између лобирања и корупције и да тамо где почиње корупција престаје лобирање.
Референце
- Arendt, Hannah (1993) Was ist Politik? Fragmente aus dem Nachlaß, herausgegeben von Ursula Ludz. München, Piper
- Anthony J. Nownes and Patricia Freeman (1998) „Interest Group Activity in the States“, The Journal of Politics, 60, No. 1, p. 90, footnote 3
- Bentele, Günter (2007) „Legitimität der politischen Kommunikation?“, u: Rieksmeier, Jörg (ur.): Praxisbuch: Politische Interessenvermittlung. Instrumente Kampagnen Lobbying, Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, str. 13-21
- Beck, Klaus (2006) “Kommunikation”, u: Bentele, Günter/Brosius, Hans-Bernd/ Jarren, Otfried (ur.): Lexikon Kommunikationsund Medienwissenschaft, Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften
- Bender, Gunnar/Reulecke, Lutz (2003) Handbuch des deutschen Lobbyisten, Frankfurt a. M., Frankfurter Allgemeine Buch
- David Easton (1957) “An approach to the Analysis of Political Systems”, in: World Politics, April, 1957, pp. 383-408
- Jarren, Otfried/Donges, Patrick (2006) Politische Kommunikation in der Mediengesellschaft, Aufl., Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften
- Кашћелан Б., „Улога и место закона о лобирању у политичком систему Србије“, Српска политичка мисао, 3/2010, Београд, 135-152.
- Кламан, М., (2004) Лобирање, Clio Београд
- Kober-Smith, М. (2000) Legal Lobbying Hov To Make Your Voice Heard, London
- Lankester, R. (2007) Conflict of interest: A Historical and Comparative Perspective, University of Oxford
- Lobbying Disclosure Act iz 1995 i Foreign Agents Registration Act iz 1938
- Mack, C. (1989) Lobbying and Governament Relations, New York, Quorom Books
- Machnig, Matthias (2008) “Das Strategieparadox” u: Forschungsjournal Neue Soziale Bewegungen 1, 11-24.
- Milbrath, W. L. 1963, The Washington Lobbyist, Chicago, Rand McNally & Company, p. 7.
- OECD Guidelines for Managing Conflict of Interest in the Public Service: Report on Implementation, 2007, str. 19.
- Raschke, Joachim/ Tils Ralf (2010) “Ausgangspunkte der Analyse politischer Strategie”, in: Raschke, Joachim/Tils, Ralf (ur.) Strategie in der Politikwissenschaft. Konturen eines neuen Forschungsfelds, Wiesbaden, VS-Verlag für Sozialwissenschaften, str. 11-18.
- Smith H. (1988) Power game, New York: Ballantine Books
- Суботић Д., „Корпоративни односи с јавношћу и (де)регулација јавног сектора у Србији“, Српска политичка мисао, 3/2010, Београд, 117-134.
- Шуваковић У (2004) Политичке партије и глобални друштвени циљеви, Трећи миленијум, Београд
- Tenscher, Jens (2011) Masovni mediji i politička komunikacija u zemljama EU
- Тодоровић, Л. (2010) Преговарање – структурирани процес комуницирања, Невен, Београд
- Вебер М. (1976) Привреда и друштво, књ. 1, Просвета, Београд
- Wilson, K.G. (1993) „American interest groups“, in Pressure groups, Jeremy J. Richardson, p. 131, New York: Oxford University Press
- Zerfaß, Ansgar/Bentele, Günter/Oehsen, Henrik Oliver von (2009) „Lobbying in Berlin. Akteure, Strukturen und Herausforderungen eines wachsenden Berufsfelds“, u: Sell, Axel/Krylov, Alexander N. (ur.) Government Interaktionen zwischen Wirtschaft, Politik und Gesellschaft. Frankfurt a. M., Peter Lang, str. 15-35.)
- Zetter, L, (2008), Lobbying The Art of Political Persuasion, Hampshire