Tema broja
MENADžMENT, KOMUNIKACIJE I POLITIČKI MARKETING
JAVNOST: DISTINKTIVNA OBELEŽJA POJMA
Sažetak
Cilj ovog članka predstavlja pokušaj jednog kodiranja pojma javnosti. Kodiranje ovde podrazumeva kritičko propitivanje bazičnih, u velikoj meri suprotnih teorijskih pristupa fenomenu javnosti (diskurzivni i agregativni model), kao i na njemu zasnovano ustanovljavanje osnovnih, definišućih svojstava fenomena, odnosno onih elemenata i svojstava koja ona treba da poseduje da bi bila prepoznata kao objekt na koji pojam referira. Kodiranje ovde uključuje razgraničavanje značenja ovog pojma na dva nivoa: u odnosu na srodne kategorije kolektiviteta: društvenu grupu, masu i (medijsku) publiku; kroz uspostavljanje relacija između značenja pojma „javnost“ i značenja sinonimnih pojmova „javno mnjenje“ i „javna sfera“. Smisao ovog kodiranja sastoji se u utvrđivanju implikacija razlika u odgovorima na kontroverzno pitanje da li je javnost entitet na koji se može referirati, ili je samo konstrukt, pojam koji ima denotaciju ali ne i referenta; da li je taj referent odrediv kao subjekt, hipotetički kolektivitet, ili se o javnosti, osim kao o glasačkoj populaciji može govoriti samo kao o simboličkoj referenci (imaginarnoj publici) koja figurira u javnoj sferi.
Reference
- Хабермас, Ј., Јавно мнење, Култура, Београд, 1969.
- Хабермас, Ј., „Комуникативни појам моћи код Хане Арент“, Заточеници зла: завештање Хане Арент, Београдски круг, Женске студије, Београд, 2002, стр. 258-274;
- Бенхабиб, Ш., „Од проблема просуђивања до јавне сфере: промишљање политичке теорије Хане Арент“, Заточеници зла: завештање Хане Арент, Београдски круг, Женске студије, Београд, 2002, стр. 321-363.
- -Томић, З., Комуникација и јавност, Чигоја штампа, Београд, 2004.
- Де Токвил, А., Демократија у Америци, Издавачка књижарница Зорана Стојановића, Сремски Карловци, Нови Сад, 2002.
- Миливојевић, С „Јавност и идеолошки ефекти медија“, Реч 10, 2001.
- Павићевић, Ђ., “Политички дискурс и рационалност”, СПМ, 1996, 1-4.
- Канингам, Ф., Теорије демократије, Филип Вишљић, Београд, 2003.
- Ле Бон Г., Психологија гомиле, Алгоритам, Београд, 2005.
- Московиси, С., Доба гомиле (1,2), Чигоја штампа, Београд, 1997.
- Влајки Е., Игре друштвеног комуницирања, Младост, Београд, 1984, стр. 129.
- Јевтовић, З, Јавно мнење и политика, Београд, 2003.
- Рот, Н., Основи социјалне психологије, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1989.
- Томић. З., Комуникологија, Чигоја штампа, Београд, 2003.
- Тадић, Љ., Оглед о јавности, Универзитетска ријеч, Никшић, 1987.
- Price, V., „On the Public Aspects of Opinion: Linking Levels of Analysis in Public Opinion Research“; Communication Research, 1988; 15; стр. 659-678.
- Agnes S Ku, “Revisiting the notion of ‘public’ in Habermas’s Theory Toward a Theory of Politics of Public Credibility”, Sociological Theory, 18:2, July 2000.
- Noelle Neumann, E., (1993), The spiral of silence, Public Opinion Our Social Skin (2nd edition) Chicago: University of Chicago Press
- Calhoun C. (ed.) Habermas and the Public Sphere, MIT Press, Cambridge, Massachusetts & London, 1992.
- Whipple, M., The Dewey-Lippmann Debate Today: Communication Distortion, Reflective Agency, And Participatory Democracy, Department of Sociology, University of Texas at Austin.
- Lippmann, W., Javno mnijenje, Zagreb, 1995.