Izaberi jezik:
Tema broja

OGLEDI I STUDIJE

ISLAM KAO ČINILAC POLITIČKOG IDENTITETA U BIVŠOJ JUGOSLAVIJI

Sažetak

Na prostorima bivše SFRJ živela je brojna muslimanska populacija. Islam je bitno politička religija gde se vera i politika ne odvajaju. Islam je uticao na kreiranje političkih identiteta kod ove verske grupacije. Kao rezultat, politički identitet muslimana srpskog jezika je formiran na bazi islama. Za razliku od toga, kod Albanaca se stvorio formalno antireligiozni a samim tim i antiislamki politički projekat. Pretpostavka za formiranje antiislamskog političkog modela jeste da je albanska populacija ateistička. Ali bilo je drukčije. Albanci su bili najreligiozniji muslimani SFRJ. Jasno je, onda, da je formalno ateistički politički projekat bio maska za islam koji dolazi iz pozadine. Stoga je ovaj problem veliki izazov za politiku i politikologiju religije.

Ključne reči:

Reference

    1. Arabia, The Islamic World Review, Islamic press Agency office, Crown house, crownelane East Burnham, N.R Slough Buck, England.
    2. Bulletin d’ Information IRCICA, Istanbul, No. 55, 2001.
    3. Viron Koka, “L’ideologie reactionaire du clerge dans l’ annes 30 du 20 sciecle”, Studia Albanica, No.1, 1969.
    4. Dukagjin Zadeh Basri Bey, L’Albanie independent et l’ empire khalifal ottoman, Paris, 1920.
    5. Ђилас Милован и Гаће Надежда, Бошњак Адил Зулфикарпашић, Бошњачки институт, Цирих, Накладни завод Глобус,1994.
    6. Изетбеговић Алија, Исламска декларација, Сарајево, 1990.
    7. Јевтић Мирољуб, Политикологија религије,Београд, Центар за проучавање религије и верску толеранцију, 2009.
    8. Jevtic Miroljub,”Political science and Religion”, Politics and Religion Journal (PRJ),1, Vol. 1, 2007.
    9. Jevtic Miroljub, “Word of Editor in Chief, Politics and Religion Journal (PRJ), 2, Vol. 8, 2014.
    10. Јевтић Мирољуб, Ислам у идеологији албанског национализма, Политика, 30.12.1998-14.1.1989.
    11. Костовски Стефан, Религијата кај селското население во Долни Полог, Институт за социолошки и полиитчко-правни истражувања, Скопје, 1972.
    12. La Ligue Albanaise de Prizren 1878-1881, Documents 1, Academie des Sciences da la RPS D’Albanie, Institur d’ Histoire,Tirana, 1988.
    13. Латић Џемалудаин,“Политичка димензија ислама“, Таквим, 1417/18, 1997.
    14. Препород, исламске информативне новине, издавач Мешихат Исламске заједнице БиХ.
    15. Пуриватра Атиф, Имамовић Мустафа и Махмутћехајић Русмир, Муслимани и бошњаштво, Библиотека Кључанин, Сарајево, 1991.
    16. ГВИС, 5, 1987
    17. Puto Аrben and Pollo Stefanaq, Histoire d’ Albanie d’origines a nos jours, Roanne, 1974.
    18. Skendi Stavro, The Albanian National Awakening 1878-1912, Prinston, New Yersey, 1967.
    19. Селам, Ревија за културу, науку и вјеру, Призрен, Исламска заједница Косова, No. 10, 1997.
    20. Studies on Kosova, ed Arshi Pipa et Sami Repishti, Boulder east European monographs, Columbia university press, New York, 1984.

    Novine

    1. Став, Нови Сад.
    2. Муслимански глас, Сарајево.
    3. Политика Експрес, Београд.
    4. Вечерње Новости, Београд.
    5. Борба, Београд.
    6. Свеске, Сарајево.

    Elektronski izvori

    1. Бранко Пејовић, „Љубав је изнад вере,а браћа су заувек заједно“,Политика, Београд, http://www.politika.rs/rubrike/Srbija/Ljubav-je-iznad-vere-a-braca-su-zauvek-zajedno.sr.html.
    2. „Директор лиге о инциденту у Крушевцу:Сигурно нећемо толерисати насиље“, http://037ks.com/2014/04/direktor-lige-o-incidentu-u-krusevcu-sigurno-necemo-tolerisati-nasilje.
    3. „Лагумџија: Турска је и наш дом“, http://www.trt.net.tr/bosanski//news/detail/bosna-i-hercegovina/101/lagumdija-turska-je-i-na-dom/24298.
    4. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/.
    5. http://www.mfa-ks.net/?page=3,49.
    6. http://www.oic-oci.org/oicv2/states.
    7. http://www.ambasada-ks.net/sa/?page=2,20.
PERIODIKA Srpska politička misao 3/2015 УДК 28:323.1(497.1) 171-188
ç