Тема броја
ЧЛАНЦИ
ДВА КОЛОСЕКА КРИВИЧНЕ ОДГОВОРНОСТИ НОСИЛАЦА НАЈВИШИХ ФУНКЦИЈА ВЛАСТИ (ПРЕДСЕДНИКА ДРЖАВЕ, ПРЕМИЈЕРА, МИНИСТАРА)
Сажетак
Питање кривичне одговорности носилаца највиших функција власти је кључно за владавину права, као основни демократски принцип на коме почивају савремене државе. Ово питање различито се решава у различитим правним порецима, у зависности од тога какав принцип је, као доминантан, прихваћен у погледу схватања суверене власти и тога коме она припада. Они правни пореци који предност у поступку утврђивања кривичне одговорности носилаца највиших функција власти дају парламенту кроз тзв. поступак импичмента, склонији су да се, при томе, позивају на принцип суверености народа (грађана) и подржавају омнипотентност парламента, који, дакле, може и ово питање да решава, а парламент је на то позван обзиром да је његов састав рефлексија воље бирача. Друга група земаља сматра да је утврђивање ове одговорности превасходно у надлежности судске власти, као најстручније и најобученије, и то превасходно највиших судова. Међутим, овде се такође признаје специфичност тог поступка, обзиром да је у питању утврђивање кривичне одговорности председника, премијера и носилаца министарских функција за кршење устава и закона приликом обављања њихових политичких послова и фунција, које има извесне политичке примесе и елементе. Зато такав поступак поверавају уставним судовима, тамо где их има, обзиром да уставни судови, као судови посебне надлежности, у свој поступак одлучивања укључују и такве политичке елементе, процењујући границе овлашћења носилаца највиших политичких функција власти и сукобе власти. Међу овим земљама постоји и група оних које се опредељују за принцип једнакости, тако да се поступак кривичне одговорности носилаца највиших функција власти ставља у надлежност такође судова, али највиших редовних судова, без обзира да ли су странке носиоци највиших функција власти или обични грађани. Ипак, због значаја питања кривичне одговорности носилаца највиших функција власти, велики број земаља опредељује се за два колосека кривичноправне одговорности председника, премијера и носилаца министарских функција и то импичмент с једне стране, и паралелни поступак пред највишим редовним судовима (опште или посебне надлежности), с друге стране.
Референце
ЛИТЕРАТУРА
Ђорђевић, Јован. 1975. Уставно право. Београд: Савремена администрација.
Милојевић, Миомир. 2002. „Страни утицаји на уставе Србије и Југославије”. У Миодраг Јовичић (ур.), Инострани утицаји на наше право
(стр. 43 – 60). Београд: САНУ.
Николић, Павле. 2002. „Декларација права човека и грађанина од 1789 и права и слободе у српским уставима у XIX веку”. У Миодраг Јовичић (ур.), Инострани утицаји на наше право (стр. 61 – 81). Београд: САНУ
Петров, Владан. 2007. Енглески устав. Београд: Службени гласник.
Поповић – Обрадовић, Олга. 2002. „Правне претпоставке парламентарне владе у Србији према Уставу од 1903: однос однос према класичном обрасцу”. У Миодраг Јовичић (ур.), Инострани утицаји на наше право (стр. 85 – 106). Београд: САНУ
Стефановић, Јован. 1950. Уставно право СФРЈ. Загреб: Накладни завод Хрватске.
Ћеранић, Милена. 2008. Уговор из Лисабона – Институционална рeформа Европске уније. Страни правни живот, 52(2), стр. 45 – 62.
Шаркиновић – Косе, Хана. 2021. О уставним парламентарним имунитетима. Архив за правне и друштвене науке, 1(1), стр. 59 – 72.
Bribosia, Emmanuelle. 2002. “La protection des droits fondamentaux”. In Paul Magnette (ed.) La Constitution de l`Europe (pp. 113 – 134). Bruxells:
L’Université de Bruxells.
Forkosch, Morris D. 1963. Constitutional Law. New York: The Foundation Press.
Gaborit, Pierre & Gaxie, Daniel. 1976. Droit Constitutionnel et institutions politiques. Paris: Presses universitaires de France.
Wigny, Pierre. 1952. Droit Constitutionnel, principes et droit positif. Bruxelles: Etablissements Emile Bruylant.
ПРАВНИ ИЗВОРИ
Биро за заштиту слобода и права у Београду. 2002. Устав Демократске Републике Аустрије. Права човека бр. 3-4.
Биро за заштиту слобода и права у Београду. 2004. Устав Савезне Републике Немачке. Права човека бр. 9-10.
Устав Савезне Републике Југославије. Службени лист СРЈ 1/92 и 34/92.
European Commission for democracy through law [Venice Commision], Study 682/2012, Report on the relationship between political and criminal 98 ministerial responsibility, https://www.venice.coe.int/webforms/documents/ default.aspx?pdffile=CDL-AD(2013)001-e (09.06.2023.)
State of Mississippi v. Johnson, President, The, 71 U.S. (4 Wall.) 475 (1867). https://www.loc.gov/item/usrep071475/ (10.06.2023.)
The Constitution of Finland, 11th June 1999, https://www.fao.org/faolex/results/details/en/c/LEX-FAOC134323/ (09.06.2023.)
U.S. Constitution 1787, https://www.archives.gov/founding-docs/constitution transcript (10.06.2023.)