Тема броја
РЕЛИГИЈСКИ ПЛУРАЛИЗАМ И ИНТЕРРЕЛИГИЈСКИ ДИЈАЛОГ: ИЗАЗОВИ ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНОСТИ
ДИЈАЛОГ ИЗМЕЂУ РЕЛИГИЈА: РЕАЛНА МОГУЋНОСТ ИЛИ ПУСТА ЖЕЉА?
Сажетак
У раду се разматрају могућности дијалога између религија с обзиром на њихово ауторитативно и апсолутно тумачења света, те сукобима оптерећену прошлост. Кратак историјски осврт на неке облике дијалога између религија показује на теоријском (доктринарном) нивоу неприкосновеност граница које их деле. У ’пракси’ се, међутим, показује да те границе могу бити порозне, што је илустровано примерима светаца са двојним идентитетом односно светилишта која походе ходочасници различитих религија чиме, индиректно, остајући у оквирима свог религијског идентитета, самим својим присуством на светом месту религијског другог воде неку врсту (невербалног) ’дијалога’. Да ли онда и други облици религијске праксе могу наћи место у међурелигијском дијалогу? Не умањујући реалност историјских околности које су дефинисале често негативне односе између религија, променом нагласка са спољашњих на унутрашње везе између религијских традиција заснованих на искуственом аспекту вере, било кроз обреде (као у наведеним примерима) или кроз размену искустава у молитвеној и контемплативној пракси, могло би се постићи боље разумевање религијског Другог.
Референце
- Arnakis, Georgiades. 1951. “Gregory Palamas among the Turks and Documents of His Captivity as Historical Sources.”, Speculum, 26 (1): 104–118.
- Bakhtin, Мikhail. 1981. The Dialogic Imagination. Austin: University of Texas.
- Barkan, Elazar and Karen Barley. 2015. Choreographies of Shared Sacred Sites. New York: Columbia University Press.
- Barth, Frederik. 1969. “Introduction.” In Ethnic Groups and Boundaries, ed. Frederik Barth, 9–38. Boston: Little, Brown and Company.
- Bowman, Glen. 2012. Sharing the Sacra. New York/Oxford: Berghahn Books.
- Brown, Peter. 1981. The Cult of the Saints: Its Rise and Function in Latin Christianity.
- Chicago and London: The University of Chicago Press.
- Cutsinger, James. 2002. Paths to the Heart. Bloomington, IN: World Wisdom.
- Damascene, John, St. 2021. “The Fount of Knowledge.” Last accessed on 21.04.2021. https://gotiskakyrkan.weebly.com/uploads/1/2/9/5/12957650/thefountofknowledge.pdf
- Duijzings, Ger. 2000. Religion and the Politics of Identity in Kosovo. New York: Columbia University Press.
- Hafizović, Rešid. 2002. Muslimani u dijalogu s drugima i sa sobom. Sarajevo: El Kalem.
- Hasluck, Frederick William. [1929] 2000. Christianity and Islam under the Sultans, Vol. 1 and Vol. 2. Istanbul: The Isis Press.
- Hayden, Robert, М. with Tugba Tanyeri-Erdemir, Timtothy D. Walker, Aykan Erdemir, Devika Rangachari, Manuel Aguilar-Moreno, Enrique López-Hurtado, and Milica Bakić-Hayden. 2016. Antagonistic Tolerance: Competitive sharing of religious sites and spaces. London and New York: Routledge.
- Hayden, Robert. 2020. “Shared Spaces, or Mixed?”, In Oxford Handbook of Religious Space, ed. Jeanne H. Kilde, Oxford: Oxford University Press.
- Lubanska, Magdalena. 2013. “Muslim Worshipers at the Orthodox Christian Monastery in Hadzhidimovo: Studies on Religious Anti-Syncretism in the Western-Rhodopes, Bulgaria.” Anthropological Journal of European Cultures, 22 (2): 91–110.
- Sikimić, Biljana i Petko Hristov (eds). 2007. Kurban in the Balkans. Belgrade: Institute for Balkan Studies SASA.
- Taylor, Marc. 2007. After God. Chicago: The University of Chicago Press.
- Thapar, Romila. 1974. A History of India. New York: Penguin Books.
- Veer, Peter van der. 1994. “Syncretism, Multiculturalism and Discourse of Tolerance.” In Syncretism/Antisyncretism: The Politics of Religious Synthesis, eds. Charls Stewart and Rosalind Shaw, 196–211. London: Routledge.
- Конеска, Елизабета и Роберт Јанкулоски. 2009. Заеднички Светилишта/ Shared Shrines. Скопје: Македонски центар за фотографија.