Tema broja

OGLEDI I STUDIJE

SLOŽENOST ODREĐENJA ELEKTRONSKOG VRŠNJAČKOG NASILJA KAO FENOMENA SAVREMENOG DRUŠTVA

Sažetak

Fenomen elektronskog vršnjačkog nasilja postaje nezaobilazan u savremenom društvu oblikovanom ubrzanim razvojem informaciono-komunikacionih tehnologija. Vršnjačka nasilna interakcija iz realnog sveta premešta se u virtuelni svet, gde postaje okrutnija i surovija, tako da se elektronsko vršnjačko nasilje percipira kao ozbiljna pretnja za ličnu bezbednost sa kojim se suočava veliki broj mladih školskog uzrasta. Poslednjih godina postoji veliko zalaganje mnogobrojnih istraživača da se rasvetli složenost ovog fenomena u cilju suočavanja sa njegovim uzrocima i otklanjanja posledica. Međutim, fenomen elektronskog vršnjačkog nasilja još uvek nije precizno određen, mada postoje mnogobrojna istraživanja njegovih pojavnih oblika kao i odnosa sa vršnjačkim nasiljem u realnom svetu. U ovom radu autor razmatra najznačajnija dostignuća dosadašnjih istraživanja, pri čemu se fokusira na postojanje terminoloških dilema i problema u određivanju elemenata koji čine ovaj složen fenomen. S tim u vezi, rad se sastoji iz četiri dela. U prvom delu su predstavljene glavne terminološke dileme u pogledu fenomena elektronskog vršnjačkog nasilja u stranoj i domaćoj literaturi. Drugi deo je posvećen analizi suštinskih karakteristika aktera elektronskog vršnjačkog nasilja. U trećem delu su predstavljeni glavni problemi sa kojima se istraživači suočavaju u nastojanju da elektronsko vršnjačko nasilje odrede u odnosu na tradicionalno. Pri tom, fokus je na dva pristupa: a to su: 1) određenje prema sličnostima sa tradicionalnim vršnjačkim nasiljem; i 2) određenje prema specifičnostima fenomena elektronskog vrnjačkog nasilja, kao što su specifičnosti aktera i specifičnosti elektronskih sredstava i digitalnih kanala komunikacije. U četvrtom delu su predstavljeni rezultati istraživanja fenomena elektronskog vršnjačkog nasilja u Srbiji.

Ključne reči:

Reference

    1. Вејновић, Душко, „Теорија и пракса врста вршњачког насиља“, у: Вршњачко насиље-етиологија, феноменологија, начини превазилажења и компаративна искуства (приредио: Миле Шикман), Висока школа унутрашњих послова, Бања Лука, 2013.
    2. Ђорић, Марија, „Булинг као врста социјалног насиља“, Политичка ревија, Институт за политичке студије, Београд, бр. 03/2009.
    3. Maksimović, Jelena; Petrović, Jelena; Osmanović, Jelena, „Medijske kompetencije školskih pedagoga u suzbijanju vršnjačkog nasilja“, In medias Res, Centar za filozofiju medija, Zagreb, br. 06/2015.
    4. Попадић, Драган; Кузмановић, Добринка, Коришћење дигиталне технологије, ризици и заступљеност дигиталног насиља међу ученицима у Србији, Telenor, Министарство просвете, науке и технолошког развоја, UNICEF, Београд, 2013.
    5. Попадић, Драган; Плут, Дијана; Павловић, Зоран, „Насиље у школама Србије: Анализа стања од 2006. до 2013. године“, Институт за психологију, Београд, 2014.
    6. Поповић-Ћитић, Бранислава, „Вршњачко насиље у сајбер простору“, ТЕМИДА, Виктимолошко друштво Србије и „Прометеј“, бр. 03/2009.
    7. Сумоња, Сања „Насиље путем интернета као облик малолетничког вршњачког насиља“, у: Вршњачко насиље-етиологија, феноменологија, начини превазилажења и компаративна искуства (приредио: Миле Шикман), Висока школа унутрашњих послова, Бања Лука, 2013.
    8. Cassidy, Wanda; Faucher, Chantal; Jackson, Margaret, “Cyberbullying among youth: A comprehensive review of current international research and its implications and application to policy and practice”, School Psychology International, Vol. 34, No. 6, 2013.
    9. Chadwick, Sharlene, Impacts of Cyberbullying Building Social and Emotional Resilience in Schools,
    10. Dupper, David R., School Bullying: New perspectives on an Growing Problem, Oxford University Press, 2013.
    11. Kowalski, Robin M.; Limber, Susan P.; Agatston, Patricia W., Cyber Bullying: Bullying in the Digital Age, 2008.
    12. Kowalski, Robin. M; Limber, Susan, P., “Electronic bullying among middle school students”, Journal of Adolescent Health, Vol. 41, No. 6, 2007.
    13. Levy et al., Bullying in the Networked Era: A Literature Review, The Berkman Center for Internet & Society at Harvard University, 2012.
    14. Li, Qing, “Cyberbullying in Schools A Research of Gender Differences”, School Psychology International, Vol. 27, No. 2, 2008.
    15. Li, Qing, “New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools”, Computers in Human Behavior, Vol. 23, No. 4, 2007.
    16. Netzley, Patricia D., How serious a problem is cyberbullying?, ReferencePoint Press, 2014.
    17. Olweus, Dan, Aggression in the schools: Bullies and whipping boys, Hemisphere Publishing Corporation, Washington, 1978.
    18. Parks, Peggy J., Cyberbullying: The Internet, ReferencePoint Press, 2013.
    19. Patchin, Justin W.; Hinduja, Sameer, “Cyberbullying: An update and Synthesis of the Research”, Cyberbullying Prevention and Response: Expert Perspectives (editors: Justin W Patchin, Sammer Hinduja), 2012.
    20. Patchin, Justin, W.; Hinduja, Samer, “Bullies Move Beyond the Schoolyard: A Preliminary Look at Cyberbullying”, Youth Violence and Juvenile Justice, Vol. 4, No. 2, 2006.
    21. Popović-Ćitić, Branislava; Đurić, Slađana; Cvetković, Vladimir, “The prevalence of cyberbullying among adolescents: A case study of middle schools in Serbia”, School Psychology International, Vol. 32, No. 4, 2011, pp. 412–424.
    22. Shariff, Shaheen, Confronting Cyber-bullying, Cambridge University Press, 2009.
    23. Slonje, Robert; Smith, Peter, “Cyberbullying: Another main type of bullying?”, Scandinavian Journal of Psychology, Vol. 49, No. 2, 2008.
    24. Slonjе, Robert; Smith, Peter K.; Frisén, Ann,“The nature of cyberbullying, and strategies for prevention“, Computers in Human Behavior, Vol. 29, No. 1, 2013.
    25. Smith, Peter K. et al., “Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils”, Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol. 49, No. 4, 2008.
    26. Vandebosch, Heidi; Cleemput, Katrien, V., “Cyberbullying among youngsters: profiles of bullies and victims”, New media & Society, Vol. 11, No. 8, 2009.
    27. Vandebosch, Heidi; Cleemput, Katrien, V., “Defining Cyberbullying: A Qualitative Research into the Perceptions of Youngsters”, Cyberpsichology & behavior, Vol. 11, No. 4, 2008.
    28. Von Marées, Nandoli; Petermann, Franz, “Cyberbullying: An increasing challenge for schools”, School Psychology International, Vol. 33, No. 5, 2012.
    29. Willard, Nancy, Educator’s Guide to Cyberbullying and Cyberthreats, Center for Safe and Responsible Use of the Internet, 2007.
    30. Ybarra, Michele. L.; Mitchell Kimberly. J., “Online aggressor/targets, aggressors,and targets: a comparison of associated youth characteristics”, Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol. 45, No. 7, 2004.

     

Srpska politička misao 1/2016 УДК 316.624-053.5:004.738.5 325-343
ç