Tema broja

POLOŽAJ OSOBA SA INVALIDITETOM U SRBIJI

PRIMENA EKO-SISTEMSKE TEORIJE U PRAKSI SOCIJALNOG RADA: ODNOS PORODICE DETETA SA SMETNJAMA U RAZVOJU I INTERRESORNE KOMISIJE

Sažetak

Porodična sredina predstavlja najpogodnije mesto za podsticanje razvoja, zadovoljavanje potreba i socijalnu inkluziju dece sa smetnjama u razvoju. Kako porodica čini deo društvenog sistema neminovno je uslovljena sredinskim faktorima koji utiču na sposobnost porodice da odgovori i obezbedi ostvarivanje dečjih prava. Predmet rada sastoji se u ukazivanju da koncept jednakih mogućnosti za decu sa smetnjama u razvoju nije stvar porodice, niti zagarantovanih prava, već izgradnja odgovornog društvenog sistema sposobnog da kroz političke, ekonomske i socijalne kapacitete omogući njihovu socijalnu inkluziju. Cilj rada je da ukaže na značaj funkcionalnog odnosa i saradnje porodice deteta sa smetnjama u razvoju i interresorne komisije kao važnog prediktora detetove socijalne inkluzije. Posebna pažnja posvećena je značaju Brofenbrenerove teorije ekologije ljudskog razvoja za razumevanje porodice kao konstrukta koji nije moguće izdvojiti iz društvenog konteksta.

Ključne reči:

Reference

    1. Бркић, Мирослав, Југовић, Александар: „Искуства укључивања корисника социјалне скрби у образовање социјалних радника у Србији“ У: Љетопис социјалног рада, 16 (2). 457-468, 2008.
    2. Бронфенбренер, Јури: Екологија људског развоја, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1997.
    3. Жегарац, Невенка: Деца која чекају – изазови и трендови професионалне праксе у заштити деце од злостављања. Save the Children UK, Центар за права детета, Београд, 2004.
    4. Закон о основама система образовања и васпитања Службени гласник Републике Србије бр.72/2009.
    5. Закон о социјалној заштити Службени гласник РС, бр. 24/2011.
    6. Митић, Марија: Породица и стрес – између пораза и наде, Београд: Институт за психологију и ИП „Жарко Албуљ”, 1997.
    7. Митић, Марија: „Неке особености породице детета хендикепираног церебралном парализом“. У: Детињство, хабилитација, интеграција, (уредник Александар Савић),  Завод за церебралну парализу и развојну неурологију, Београд, 1997.
    8. Митић, Марија: „Психологија у заједници“. У: Свако има неког кога нема, (приредили Радојевић, Б. и сар),  FAMILIA, Београд, 2005.
    9. Правилник о додатној образовној, здравственој и социјалној подршци детету и ученику Службени гласник РС, бр.63/10.
    10. Хрњица, Сулејман:  Дете са развојним сметњама у основној школи. Учитељски факултет, Београд, 1997;
    11. Чаловска-Херцог, Невена, Стојковић, Љиљана, „Психосоцијални аспекти живота особа са инвалидитетом“, у: Особе са инвалидитетом и окружење, (уредник Викторија Цуцић), Центар за проучавање алтернатива, Београд, 2001.
    12. Шекспир, Розмери: Психологија ометних у развоју,  Нолит, Београд, 1979.
    13. Booth, Tony & Ainscow, Mel: Index for inclusion: Developing Learning and Participation in Schools,. CSIE – Centre for Studies on Inclusive Education New Redland Building, Coldharbour Lane, Frenchay, Bristol BS16 1QU, UK, revised edition 2002;
    14. Bertalanffy von, Ludwig: General System Theory: Foundations, Development, Application, Alien Lane, London, 1971.
    15. Epstein, Joyce L.: School/family/community partnership: Caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 76(9), 1995;
    16. Epstein, Joyce L: „Perspectives and Prewiews on Research and Policy for School, Family, and Community Partnerships“. In: Family-School Links:How Do They Affect Educational Outcomes? (A. Booth and J. F. Dunn, Eds.), Mahvah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1996;
    17. Epstein, Joyce L.: School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools., CO: Westview Press, Boulder,  2001;
    18. Kramer, Richard. & Specht, Harry. (Eds.): Readings in Community Organization Practice; Englewood Cliffs, 1983;
    19. Pincus, Anne and Minahan, Allen: Social Work Practice: Model and Method. ItascaIL, Peacock, 1973;
    20. Smith, Jane Diane: „An interdisciplinary approach to preparing early intervention professionals: A university and community collaborative initiative“. The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, 33 (2), 2010; p. 131-142;
    21. Tuckman, Bruce, W., & Jensen, Mary Ann, C.: „Stages of small group development revisited“. Group and Organizations Studies, 2, 1977;
    22. Turnbull, Ann & Turnbull, H. Rutherford: Families, professionals and exceptionality: A special partnership., OH: Merrill Publishing; Columbus, 1986;
    23. Hoghughi, Masud: „Parenting – An Introduction“. In: Handbook of Parenting. Theory and research for practice. (Hoghughi, M., Long, N., Eds.), SAGE Publications, London / Thousand Oaks / New Delhi , 2004;
    24. Horn, Eva, & Jones, Hazel: „Colaboration and Teaming in Early Intervention and Early Childhood Special education“, In: Interdisciplinary Teams, Young Exceptional Children, (Horn, Eva,& Jones, Hazel, Eds.) Monograph Series No.6, 2005; Council for Exceptional Children
PERIODIKA Socijalna politika 2/2015 УДК 364.6-053.2/.6-056.36 11-28
ç