Изабери језик:
Тема броја

ЧЛАНЦИ И СТУДИЈЕ

ПРЕДСЕДНИК РЕПУБЛИКЕ, УСТАВНИ СУД И НАРОДНА БАНКА СРБИЈЕ КАО НЕЗАВИСНА ТЕЛА: ГРАНИЦЕ И ОБУХВАТ ПОЈМА НЕЗАВИСНО ТЕЛО

Сажетак

Овај рад првенствено настоји да проблематизује постојеће дефиниције и одређења концепције независних тела и независних контролних органа, као и да испита домете и ограничења појмова који су у употреби у сврху означавања независних контролних институција. Анализа не представља  напросто теоријски куриозитет, будући да начин на који политички теоретичари, али и практичари политике у Србији мисле и одређују појам независних тела има непосредан ефекат на начин на који ће ова врста органа бити третирана у пракси, као и на питање каква ће им улога бити додељена у оквиру позитивно правног и политичког система Републике Србије. Како би наведени циљ био постигнут, анализа проналази утемељење у једном од конкурентних модела одређивања и класификације независних тела, и са ове исходишне тачке врши испитивање карактеристика три појединачна органа који представљају граничне случајеве у односу на критеријуме за чију се употребу рад опредељује. Конкретној анализи су подвргнути председник Републике, Уставни суд Републике Србије и Народна банка Републике Србије, док су, у складу са захтевима аналогије коју постављамо, извршени увиди у рад, статус и надлежности и других органа који су у литератури широко прихваћени као независна контролна тела различите врсте. У раду се подвлачи значај који адекватно разумевање улоге и функција независних тела могу имати по очување система поделе власти, владавине права, али и очувања и консолидације демократије у Србији.

кључне речи:

Референце

    1. Буџак, Г., ”Институција председника Републике у актуелном уставном систему Републике Србије”, у: Србија: противречности политичког система, (ур. Живојин Ђурић и Милан Јовановић), Институт за политичке студије, Београд, 2011.
    2. Динић, Милена, ”Извештаји независних државних органа: Значај и ефекти”, у: Парламент и демократија, (ур. Зоран Стојиљковић, Јелена Лончар и Душан Спасојевић), Факултет политичких наука, Београд, 2015.
    3. Миленковић, Д., Јавна управа: одабране теме, Факултет политичких наука, Београд, 2013.
    4. Миленковић, Д., ”Настанак, развој и проблеми контролних тела у Србији после 5. октобра”, у: Развој демократских установа у Србији: Десет година после, (ур. Душан Павловић), Фондација Хајнрих Бел/Факултет политичких наука, Београд, 2010.
    5. Орловић, С., ”Независна тела: четврта грана власти или контролор власти”, у: Савремена држава: структура и социјалне функције, (ур. Вукашин Павловић и Зоран Стојиљковић), Фондација Конрад Аденауер/Центар за демократију Факултета политичких наука, Београд, 2010.
    6. Павловић, Д., Станојевић, И., ”Председник Републике, институционални дизајн и политички фелери”, у: Развој демократских установа у Србији: Десет година после, (ур. Душан Павловић), Фондација Хајнрих Бел/Факултет политичких наука, Београд, 2010.
    7. Радиновић, Д., Омбудсман и извршна власт: институција омбудсмана на почетку XXI вијека, Службени гласник/Савет за државну управу Владе Републике Србије, Београд, 2001.
    8. Тепавац, Тара, Живо слово на папиру: Независни органи у процесу ревизије Устава, Истраживачки форум Европског покрета у Србији, Београд, 2017.
    9. Томић, С., Јованчић, А., ’’Настанак и независност регулаторних тела у Србији: Домаће или екстерне детерминанте?”, Политичке перспективе, Факултет политичких наука Универзитета у Београду – Факултет политичких знаности Свеучилишта у Загребу, Београд, 2/2012.
    10. Урошевић, Б., ”Контролна функција Народне скупштине и независна државна тела – унапређење капацитета или четврта власт?”, у: Парламент и демократија, (ур. Зоран Стојиљковић, Јелена Лончар и Душан Спасојевић), Факултет политичких наука, Београд, 2015.
    11. Урошевић, Б., Институционализација независних контролних органа као агенс консолидације демократије у Републици Србији након 2000. године – мастер рад, Факултет политичких наука, Београд, 2017.
    12. Урошевић Б.,  Од Заштитника грађана до председника Републике: новине изборне кампање Саше Јанковића – семинарски рад, Факултет политичких наука, Београд, 2017.
    13. Вујачић И., ”Однос парламента и самосталних контролних тела”, у: Искушења парламентаризма, (ур. Славиша Орловић), Фондација Фридрих Еберт/Центар за демократију Факултета политичких наука, Београд, 2013.

    Правни извори

    1. Устав Републике Србије (2006) Београд, Службени гласник РС, бр. 98/2006.
    2. Закон о Заштитнику грађана (2007) Београд, Службени гласник РС, бр. 54/2007.
    3. Закон о председнику Републике (2007) Београд, Службени гласник РС, бр. 111/2007.
    4. Закон о уређењу судова (2008) Београд, Службени гласник РС, бр. 116/2008.
    5. Закон о Народној банци Србије (2003) Београд, Службени гласник РС, бр. 72/2003.
    6. Закон о Уставном суду (2007) Београд, Службени гласник РС, бр. 109/2007.
    7. Теокаревић Ј., ”Из личног угла – спољна политика у полупредседничким системима: добро је имати две главе”, Време, Београд, 25. октобар, 2007.

    Интернет извори

    1. Представљање председничких кандидата на РТС: (https://www.youtube.com/user/RTSSajtZvanicniKanal/search?query=predstavljanje+kandidata – приступљено 12. 9. 2017)
периодика Администрација и јавне политике 2-3/2017 УДК 35.072.1(497.11) 61-80