Tema broja

IZAZOVI POLITIČKE TEORIJE

PRAGMATIČKA SHVATANJA KRITIČKOG MIŠLJENJA: MOGUĆNOSTI I OGRANIČENJA

Sažetak

U radu se analiziraju pragmatička shvatanja kritičkog mišljenja, po kojima se ono praktično izjednačava sa efikasnim rešavanjem problema ili efektivnim mišljenjem. Razmatraju se tri ključne teze ovog pristupa, koje predstavljaju novinu u određenju prirode i konstituenata kritičkog mišljenja. Prva teza odnosi se na isticanje njegove instrumentalne vrednosti u ostvarivanju akademskih i praktičnih ciljeva. Druga teza tiče se zasnivanja kritičkog mišljenja na pojmu naučne metode, kao osnove za dolaženje do pouzdanog, racionalno zasnovanog znanja. Trećom tezom naglašava se važnost predmetnog znanja i strategija rešavanja problema u kritičkom mišljenju. Na osnovu kritičkog razmatranja ovih teza preispituje se mogućnost zasnivanja kritičkog mišljenja samo na konceptu instrumentalne racionalnosti. Iako nesporne instrumentalne vrednosti, kritičko mišljenje nije uvek isplativo, čak ni svojstveno nekim bazičnim principima našeg kognitivnog funkcionisanja, zbog čega se ne može adekvatno teorijski zasnovati bez uključivanja vrednosne dimenzije i emancipatorne racionalnosti.

 

Ključne reči:

Reference

    1. R. Bamett, Higher Education: A critic business, Society for reasearch into Higher Education and Open University Press, Buckhingam, 1997.
    2. E. de Bono, Mind power, Dorling Kindersley Publishing, New York, 1995.
    3. C. Bereiter i M. Scardamalia, Surpassing ourselves: An inquiry into the nature and implications of expertise, Open Court, Chicago, 1993.
    4. J. Chaffee, Thinking Critically, Houghton Mifflin, Boston, 2002.
    5. M. Cohen, E. Salas, S. Riedel, Critical Thinking: Challenges, Possibilities, and Purpose, Cognitive Technologies, Inc., Arlington, VA, 2002.
    6. J. Dewey, How we think, Houghton Mifflin, New York, 1910/1991.
    7. A. Ericsson i R. Hastie, „Contemporary approaches to the study of thinking and problem solving“, u: R.J. Sternberg (Ed.) Thinking and problem solving, Aca­demic Press, San Diego, 1994, str. 37-79.
    8. A. Facione, Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assesment and instruction, California Academic Press, Millbrae, CA, 1990.
    9. D. R. Garrison, „Critical thinking and self-directed learning“, Adult Education Quarterly, 1992, 42/3, 136-148.
    10. T. Gelder van, „Teaching critical thinking: Some lessons from cognitive science“, College Teaching, 2005, 53/1, str. 41-46.
    11. R. Glaser, An experiment in the development of critical thinking, Teachers Col­lege of Columbia University, New York, 1941.
    12. R. Glaser, „On the nature of expertise“, u: C. Schooler i W. Schaie (Eds.) Cognitive functioning and social structure over the life course, Ablex, Norwood, 1988, str. 81-94.
    13. Ј. Хабермас, Теорија и пракса: Социјалнофилозофске студије, БИГЗ, Београд, 1980.
    14. D. F. Halpern, Thought and knowledge: An introduction to critical thinking, Law­rence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ, 1996.
    15. D. F. Halpern, „Teaching critical thinking: Helping college students develop the skills and dispositions of a critical thinker“, New Directions for Teaching and Learning, 1999, 80, str. 72.
    16. C. McCarthy, „Why be Critical: The Justification of Critical Thinking“, u: H.A. Alexander (Ed.), Philosophy of Education, Philosophy of Education Society, Champaign, IL, 1992.
    17. S. Norris, „Synthesis of research on critical thinking“, Educational Leadership, 1985, 42/8, 40-45.
    18. Ј. Пешић, „Еманципаторна улога критичког мишљења”, Српска политичка мисао, 2006, 3-4, стр. 9-32.
    19. Ј. Пешић, Критичко мишљење: Од логике до еманципаторне рационалности, Институт за психологију, Београд, 2008.
    20. Л.С. Виготски, Мишљење и говор, Нолит, Београд, 1983.
    21. B. Warnick, E. Inch, Critical thinking and Communication, Macmillan, New York, 1994.

     

PERIODIKA Srpska politička misao 1/2009 УДК: 159.955.4 131-148
ç