Tema broja

Posebno izdanje 2019

POLITIKE IZVOĐENJA SOPSTVA U SAVREMENOM UMREŽENOM SVETU

Sažetak

Cilj ovog rada je da istraži i opiše način na koji se uspostavlja sopstvo i realizuje njegova performativnost u savremenom umreženom svetu. U radu bi se objasnile društveno-istorijske pretpostavke uspostavljanja subjekta koje dovode do modernog i savremenog koncepta sopstva i njegovog izvođenja. Dosadašnja objašnjenja su uglavnom išla linijom koja nije u dovoljnoj meri uzimala u obzir društveno-istorijski kontekst koji bi obuhvatao sve promene koje su nastajale u društvu. Teza rada je da su promene koje su nastale u modernom i savremenom svetu, a koje su obuhvatale razvoj, dostignuti nivo znanja u različitim naučnim disciplinama, tehnološki napredak itd., odnosno konvergenciju i kompleksnost svih onih dispozitiva, tj. aparatusa, koji su prisutni u ovom svetu, doveli do uspostavljanja subjekta i načina na koji se danas realizuje njegova performativnost. Usled gore navedenih društvenih promena svojevrstan obrt početkom 20. veka značio je pomeranje težišta od pretežno čulnog ka misaonom u modernoj i savremenoj umetnosti, gde događaj počinje da se javlja kao centralno mesto u umetničkoj praksi, odnosno on predstavlja svojevrstan raskid sa umetnošću dela ka umetnosti događaja i performansa. Savremeni umreženi svet i njegovi diskursi koji nas okružuju u svom preseku i u svojevrsnoj rizomatskoj, dinamičnoj i promenljivoj formaciji, nužno nas upućuju na to da su uspostavljanje subjekta i izvođenje sopstva jedino mogući kroz prizmu novih odnosa. U tom kontekstu bi se sagledalo i uspostavljanje subjekta u savremenom i složenom informativno-tehnološkom vremenu i način na koji se realizuje njegova performativnost.

Ključne reči:

Reference

    • Chaplin Charlie, Modern Times, 1936, https://www.youtube.com/watch?v=DfGs2Y5WJ14 приступљено 3.4.2019. у 19.33.
    • Delez Žil, Pregovori 1972-1990, Karpos, 2010.
    • Deleuze Gilles, Felix Guattari, Kapitalizam i shizofrenija 2, Tisuću platoa, Sandorf & Mizantrop, Zagreb, 2013.
    • Deleuze Gilles, “Postscript on the Societies of Control.” October 59, 1992.
    • Fuko Mišel, Hermeneutika subjekta, Svetovi, Novi Sad, 2003.
    • Haraway Donna. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York: Routledge, 1991.
    • Hegel’s Aesthetics: Lectures on Fine Arts, Vol. 1, Translated by T. M. Knox. Oxford University Press, New York, 1975.
    • Heidegger Martin, Beiträge zur Philosophie; (Vom Ereignis), V. Klostermann, Frankfurt/M, 1989.
    • Heidegger Martin, Der Ursprung des Kunstwerkes, u; Holzwege, V. Klostermann, Frankfurt/M, 8. nepromenjeno izdanje, 2003.
    • Kafka Franc, Proces, Evro-Giunti, Beograd, 2011.
    • Kafka Franc, Preobražaj, http://gimnazija-sb.com/portal/wp-content/uploads/2015/02/kafka_preobrazaj.pdf приступљено 4.3.2019. у 19.56.
    • Krstić Predrag, Subjekt protiv subjektivnosti; Adorno i filozofija subjekta, Institut za filozofiju i društvenu teoriju “Filip Višnjić”, Beograd, 2007.
    • Mersch Dieter, Ereignis und Aura: Untersuchungen zu einer Ästhetik des Performativen, Edition Suhrkamp, Frankfurt/M., 2002.
    • Mckenzie Jon. Perform or Else: From discipline to performance. London-New York: Routledge, 2001.
    • Nietzsche Friedrich, Die fröhliche Wissenschaft, http://www.nietzschesource.org/#eKGWB/FW приступљено 4.3.2019. у 20:05, одељак 125.
    • Paić Žarko, Treća zemlja, Tehnosfera i umjetnost, Litteris, Zagreb, 2014.
    • Sherman David, Sartre and Adorno, The Dialectics of Subjektivity, State University of New York, Albany, 2007.
    • Šuvaković Miško. Kritične forme savremenosti i žudnja za demokratijom. Orpheus, Novi Sad, 2007.
    • Šuvaković Miško, Pojmovnik suvremene umetnosti, Horetzky Zagreb, Vlees & Beton, Ghent, 2005.
    • Virilio Paul, The Vision Machine. (J. Rose, Trans.). University of Indiana Press, 1994.
PERIODIKA Srpska politička misao - posebno izdanje 2019 Posebno izdanje 2019 УДК 165.24 175-192
ç