Tema broja

POLITIČKE PARTIJE I IZBORI U SRBIJI 2012. GODINE

POLITIČKA INSTITUCIJA PREDSEDNIKA REPUBLIKE U SISTEMU VLASTI SRBIJE

Sažetak

Cilj ovog rada je da na osnovu Ustava Republike Srbije kao i Zakona o predsedniku Republike, ali i poli­tičke prakse i realnog političkog života Srbije, opiše i utvrdi kakav položaj i kakvu ulogu zauzima šef države u njenom sistemu vlasti. U prvom de­lu rada bavićemo se problemom određenja karaktera sistema vlasti u Srbiji, kroz suprotstavljanje dva stava. Jedan zastupa grupa autora koja smatra da je sistem vlasti u Srbiji parlamentarni, a druga grupa je ona koja ističe da je on polupredsedničkog tipa. U drugom delu rada bavićemo se nadležnostima pred sednika republike koje mu garantuje Ustav Republike Srbije, ali i položajem i ulogom koju mu u sistemu obezbeđuje realan politički život.

 

Ključne reči:

Reference

    1. Анојчић Ивана, „Председник и премијер – моћ и овлашћења“, По­литика Online, 03.2012, http://www.politika.rs/rubrike/Politika/Predsednik-i-premijer-moc-i-ovlascenja.lt.htmi
    2. Буџак Горан, „Уставна овлашћења председника републике и парла­мента у актуелним политичким системима Француске и Србије“, Политичка ревија, Институт за политичке студије, бр. 1/2005. стр. 65-80.
    3. Elgie Robert and McMenamin Iain, “Semi-presidentialism and Democ­ratic Performance”, Japanese Journal of Political Science, Cambridge University Press, no. 9, 2008, стр. 323-340.
    4. Elgie Robert, “Semi-presidentialism, Cohabitation and Collapse of Elec­toral Democracies, 1990-2008”, Government and Opposition, vol 45. no. 1, Blackwell Publishing, Oxford, 2010.
    5. Elgie Robert (Ed.), Semipresidentialism in Europe, Oxford University Press, Oxsford, 1999.
    6. Гоати Владимир, Политичке партије и партијски систем, Центар за мониторинг ЦЕМИ, Подгорица, 2007.
    7. Јовановић Милан, Политичке институције у политичком систему Србије, Институт за политичке студије, Београд, 2008.
    8. Лишанин Младен, „Нормативни и стварни модел креирања и реализације спољне политике у политичком систему Србије (1)“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, бр. 4/2010.
    9. Миленковић Дејан, „Стање политичких институција у Србији и њихов утицај на креирање и вођење јавних политика“, у Јавне полити­ке Србије (приредио: Милан Подунавац), Фондација Heinrich Böll, регионална канцеларија за Југоисточну Европу у Београду, Београд, 2011.
    10. Орловић Славиша, Политички живот Србије између партократије и демократије, ЈП Службени гласник, Београд, 2008.
    11. Павловић Душан, Станојевић Иван, „Политичке институције и економска политика: анализа законских решења“, у Јавне политике Србије (приредио: Милан Подунавац), Фондација Heinrich Böll, регионална канцеларија за Југоисточну Европу у Београду, Београд, 2011.
    12. Пејић Ирена, „Полупредседнички систем и могућност кохабитације“, Теме, бр. 1, Ниш, 2007.
    13. Пејковић Марко, „Положај шефа државе у политичком систему Србије“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, бр. 3/2010.
    14. Shugart Matthew S0berg, Semi-Presidential Systems: Dual Executive and Mixed Authority Patterns, 2005, od.dk/files/semi-presidentialism.pdf
    15. Shugart Mathew Sobert, Carey John, Presidents and Assamblies: Con­stitutional design and Electoral Dynamics, Cambrige University Press, 1992.
    16. Siaroff Alan, “Comparative presidencies: The inadequacy of the presi­dential, semi-presidential and parliamentary distinction”, European Journal of Political Research, 42(3), 2003, pp. 287-312.
    17. Устав Републике Србије
    18. Владисављевић Небојша, „Демократија и полупредседнички систем у Србији данас“ у Јавне политике Србије (приредио: Милан Подунавац), Фондација Heinrich Böll, регионална канцеларија за Југоисточну Европу у Београду, Београд, 2011.
    19. Владисављевић Небојша, „Системи са непосредно изабраним председником, наслеђе старог режима и нови устав“, Призма, ЦЛДС, Бе­оград, 2003.
    20. Закон о председнику Републике, Службени гласник Републике Србије, бр. 111/07.
PERIODIKA Politička revija 3/2012 УДК: 342.511/.516(497.11) 113-130
ç