Tema broja

OGLEDI I STUDIJE

OSNOVNA EKONOMSKA PITANJA U ODNOSIMA BEOGRADA I PRIŠTINE

Sažetak

U trenutku pisanja ovog teksta još uvek su na snazi carine od 100% koje je vlada u Prištini uvela na robu poreklom iz Srbije i Bosne i Hercegovine. Imajući u vidu da su pored ove carinske mere, vlasti u Prištini rešile da uključe i necarinske barijere, odnosno administrativne mere kojima se u potpunosti sprečava uvoz srpske i bosansko-hercegovačke robe, možemo reći da su na snazi sankcije Prištine prema Srbiji i Bosni i Hercegovini. Posledice ovih mera značajne su ne samo za privredu Srbije, već i za region, a postavlja se i pitanje da li je ovim CEFTA praktično prestala da postoji? Smatrajući da je trgovina jedno od osnovnih pitanja ne samo ekonomskih odnosa, te da je trenutno kamen spoticanja u pregovorima Beograda i Prištine, prvi deo rada predstavlja prikaz strukture i dinamike trgovine između Srbije i Kosova*, kao i analizu činilaca koji su doveli do uvođenja diskriminatornih carina. Posebna pažnja u radu posvećena je mogućnostima koje stoje na raspolaganju Republici Srbiji da odgovori na uvedene sankcije Prištine. Drugo važno pitanje koje se nameće sve češće kao tema i prepreka u pregovorima Beograda i Prištine, tiče se društvene i javne imovine na Kosovu i Metohiji, odnosno sprovedenih i planiranih svojinskih transformacija društvenih i javnih preduzeća. U tom smislu, cilj rada je da ukaže na mogućnosti isticanja nerešenih imovinskih problema u procesu pregovaranja, posebno imajući u vidu aktualizaciju ekonomskih pitanja u proteklim mesecima i posledice koje po dijalog ima propuštanje pretvaranja ovih problema u konkretne pregovaračke zahteve.

Ključne reči:

Reference

    • Бјелић Предраг, Драгутиновић Митровић Радмила, Унапређење позиције Србије у оквиру ЦЕФТА 2006, ФРЕН – Фондација за развој економске науке, Београд, 2018.
    • Вукчевић Дејана, „Спољна политика ЕУ и Косово: хроника најављене независности”, Политичка ревија, Институт за политичке студије, Београд, Бр. 1/2008. стр. 57–70.
    • Димитријевић Душко, „Привремена управа Уједињених нација на Косову и Метохији и заштита имовинских права”, Теме, вол. 31, бр. 3, 2007, стр. 473–510.
    • Рапаић Стеван, Светска трговинска организација и предузећа у спољној трговини, Економски факултет, Београд, 2013.
    • Резолуција Савета Безбедности 1244 (1999) о ситуацијом у вези са Косовом, Уједињене Нације, С/РЕС/1244, 10. јун 1999.
    • Уредба УНМИК, бр. 1991/1 од 25. јула 1999. године о овлашћењима привремене управе на Косову УНМИК/УРЕД/1991/1; Амандмани на Уредбу бр. 1991/1 од 12. децембра 1999. године о овлашћењима привремене управе на Косову УНМИК/УРЕД/1999/25; Амандмани на Уредбу бр. 1991/1 од 27. септембра 2000. године о овлашћењима привремене управе на Косову’ УНМИК/УРЕД/2000/54.
    • Уредба УНМИК-а, бр. 2002/12 од 13. јуна 2002. године, о установљењу Косовске повереничке агенције; УНМИК/РЕГ/2002/12.
    • Aćimović Slobodan, Analiza procesa i modela privatizacije na Kosovu, 2008, Internet, http://starisajt.nspm.rs/ekonomskapolitika/2008_acimovic1.htm, 01/04/2017.
    • Bjelić Predrag, “Trade between Serbia and Kosovo”, in: Regulation of Trade Across Contested Borders, The cases of China/Taiwan, Serbia/Kosovo and Cyprus, (ed. Natalia Mirimanova), International Alert, London 2015, стр. 26–40.
    • „Drač od danas postaje i luka kosovske carine”, RTS, Internet, http://www.rts.rs/page/stories/sr/story/9/politika/3388071/drac-od-danas-postaje-i-luka-kosovske-carine.html, 15/02/2019.
    • Knudsen Rita Augestad, Privatization in Kosovo: The International Project 1999–2008, Norwegian Institute of International Affairs, Norway, 2010.
    • Kursani Shpend, Thaqi Berat, “Kosovo–Serbia: Regulatory aspects of trade and economic relations”, in: Regulation of Trade Across Contested Borders, The cases of China/Taiwan, Serbia/Kosovo and Cyprus, (ed. Natalia Mirimanova), International Alert, London, 2015, стр. 41–52.
    • Loxha A., Elshani D., Panična prodaja – ocena glavnih izazova i nedostataka procesa privatizacije na Kosovu, Grupa za pravne i političke studije, Balkanska istraživačka mreža, Priština, 2016.
    • „Ljajić: Šteta od taksi 90 miliona evra”, Danas, Internet, https://www.danas.rs/ekonomija/ljajic-steta-od-taksi-90-miliona-evra/, 17/02/2019.
    • Muharremi, Robert, “The Role of United Nations and the European Union in the Privatization of Kosovo’s Socially-Owned Enterprisesˮ, German Law Journal, Vol 14. No 07, 2013, стр. 889–925.
    • „Oštro američko upozorenje Kosovu: Ukinite takse”, Aljazeera, Internet, http://balkans.aljazeera.net/vijesti/ostro-americko-upozorenje-kosovu-ukinite-takse?fbclid=IwAR2Jgj8ihsDFbxKUQq8SKShZ7x5VKVDdFaqR9ICD1zWXl3jB2Ps3NXdH5tI17.2.2018.
    • Petković, V, „Koliko Srbiju košta javni sektor na Kosovu i Metohiji?”, Srpski ekonomski forum, 2007.
    • Todini M, “Privatization System in Kosovo-Rising towards Uncertain Futureˮ, Priština, 2003.
    • Toward Stability and Prosperity. A Program for Reconstruction and Recovery in Kosovo, European Commission and World Bank, November 3, 1999.
PERIODIKA Srpska politička misao 3/2019 3/2019 УДК 339(497.11:497.115) 451-473
ç