Tema broja

IDENTITET I POLITIČKE INSTITUCIJE

MULTIKULTURALIZAM I OBRAZOVANJE: PROBLEM PLURALIZACIJE IDENTITETA

Sažetak

Monokulturno obrazovanje, čiji je zadatak formiranje snažnog osećaja pripadanja nacionalnoj kulturi, više ne odgovara „duhu vremena“ koje uobličavaju procesi modernizacije i liberalizacije. Logika ovih procesa dovela je do izraženih unutrašnjih razlika između kulturnih identiteta u savremenim društvima u njima ne postoji jedinstven kulturni identitet već raznovrsni, čak i suprotstavljeni identiteti. Da li onda pripadnici različitih kulturnih miljea koji predstavljaju kulturne različitosti, mogu da očekuju prihvatanje sopstvenih kulturnih identiteta unutar institucionalizovanog obrazovanja? Pretpostavlja se da je institucionalizovano obrazovanje jedan od najznačajnijih instrumenata homogenizovanja kulture i prenošenja kulturnih sadržaja i značenja novim generacijama, ali njegova uloga nije gušenje slobode pojedinca da izabere iden­titet već da omogući prevazilaženje granica između nosilaca različitih identiteta. Multikulturalno obrazovanje, obrazovanje otvoreno za kulturne različitosti i pluralizam može od stranaca da učini poznanike, ako ne i prijatelje.

Ključne reči:

Reference

    1. Аврамовић, Зоран „Културни идентитет у образовању: неизбежност разлика“, у: Уважавање различитости и образовање, приредиле Јасмина Ше­фер, Славица Максић и Снежана Јоксимовић, Београд, Институт за педагошка истраживања, 2003, стр. 143-149.
    2. Бабић, Јован, Морал и наше време, Београд, Просвета, 1998.
    3. Базић, Јован „National and European identity in the Bologna process“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, бр. 3/2011.
    4. Вукчевић, Дејана и Стојадиновић, Миша „Концепт проширења ЕУ – концепт ‘преливања’“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, бр. 4/2011.
    5. Гранесе, Алберто Дијалектика одгоја, Загреб, Школска књига, 1978.
    6. Диркем, Емил Васпитање и социологија, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 1981.
    7. Ђелпи, Еторе Школа без катедре, Београд, БИГЗ, 1976.
    8. Илић, Веселин и др. Школа средиште културе, Београд, Завод за проучавање културног развитка, Ниш, Просвета, 1992.
    9. Илић, Веселин Религија и култура, Ниш, Просвета, 1995.
    10. Кимлика, Вил Мултикултурализам: мултикултурно грађанство, Подгори­ца, ЦИД, 2004.
    11. Мајер, Томас Идентитет Европе: јединствена душа Европске уније?, Београд, Службени гласник, 2009.
    12. Месић, Милан Мултикултурализам: друштвени и теоријски изазови, Загреб, Школска књига, 2006.
    13. Милошевић, Божо “Друштвена (не)утемељеност образовних реформи примери идеолошке конструкције будућности“, Национални интерес, Инсти­тут за политичке студије, Београд, бр. 1/2011.
    14. Недовић, Велизар Нарав наставника, Краљево, Глас Србије, 1997.
    15. Семприни, Андреа Мултикултурализам, Београд, Цлио, 1999.
    16. Стојадиновић, Миша и Вукчевић, Дејана „Проблем очувања идентитета на Балкану“, Национални интерес, Институт за политичке студије, Београд, бр. 1/2011.
    17. Стојадиновић, Миша „Национални идентитет у доба глобализације“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, бр. 2/2011.
    18. Фукујама, Ф. Судар култура. Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 1997.
    19. Хантингтон, Самјуел Сукоб цивилизација: и преобликовање светског поретка, Подгорица, ЦИД, 1998.
    20. Хартвич Оливер Марк, „Болни опроштај Европе“, Геополитика, 2011 (38), стр. 22-30.
PERIODIKA Srpska politička misao 2/2012 УДК 316.722:37.01 75-92
ç