Tema broja

METODOLOŠKE STUDIJE

MOGUĆNOSTI KORIŠĆENJA INTERNETA U SPROVOĐENJU NAUČNOG ISPITIVANJA JAVNOG MNJENJA

Sažetak

U sprovođenju Internet javnomnjenjskih ispitivanja ključni problem sa kojim se istraživači suočavaju jeste pravljenje ispravnog uzorka koji odgovara realnoj populaciji koja se ispituje i standardima koje nauka zahteva prilikom stvaranja uzorka. U nekim vrstama Internet ispitivanja pravljenje takvog uzorka nije moguće, dok druge vrste to dozvoljavaju. Postoji i značajno nepodudaranje u broju i osobinama korisnika Interneta u odnosu na broj i osobine realne populacije koja se ispituje, toliko da je u nekim zemljama, uključujući i Srbiju, moguće govoriti o dva javna mnjenja: virtuelnom i realnom. Razvoj i stepen primene informaciono-komunikacionih tehnologija u najvećem broju zemlja danas praktično onemogućuje sprovođenje razvijenijih naučnih Internet ispitivanja, što kod najrazvijenijih zemalja nije slučaj. Tehničko-tehnološki razvoj omogućio je, već danas, u najrazvijenijim zemljama sveta, poput SAD, Japana, Kanade i dr. upotrebu Interneta u sprovođenju naučnih javnomnjenjskih ispitivanja, što se čini najčešće primenom panel-uzorka i korišćenjem e-mail ili primenom virtuelnog fokus-intervjua. Kada je o Srbiji reč, upotreba interaktivnih Internet anketa na WEB prezentacijama predstavlja zloupotrebu u svrhu uticaja na oblikovanje javnog mnjenja, a nikako ne može predstavljati postupak naučnog ispitivanja javnog mnjenja.

Ključne reči:

Reference

    1. Computers-in-use Forecast by Country, http://www.etforecasts.com/products/ES_cinusev2.htm#1.0
    2. Група аутора: „Информационо-комуникационе техноло­гије у Републици Србији, 2008.“, годишња анкета Републичког завода за статистику Србије. http://webrzs.stat.gov. rs/axd/index.php
    3. Ђорђевић, Т: „Политичко јавно мњење“, РУ „Радивој Ћирпанов“, Но­ви Сад, 1975
    4. Ђурић, М: „Проблеми социолошког метода“, „Савремена школа“, Београд, 1962
    5. Ђурић,С: „Фокус-групни интервју“, „Службени гласник“, Београд, 2007
    6. List of countries by number of Internet users, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_Internet_users
    7. Лукић, Р: “Основи социологије”, Сабрана дела, књ. 6, Завод за уџбенике и наставна средства, БИГЗ, Београд, 1995
    8. Марковић, Ж. Д, Голенкова, Т. З, Шуваковић, У: „Социологија“, Филозофски факултет у Косовској Митровици, МБ Графика, Кос.Митровица-Ниш, 2009.
    9. Марковић, Мих: “Дијалекгичка теорија значења”, Изабрана дела, књига 2, БИГЗ, “Генес – С штампа”, “Просвета”, СКЗ, Београд, 1994
    10. Милић, В: “Социолошки метод”, Завод за уџбенике и наставнка сред­ства, Београд, 1996.
    11. Милосављевић, С: „Политичка акција – методолошки проблеми емпиријског истраживања политичке активности акције у самоуправ­ном друштву“, Институт за политичке студије Факултета политичких наука, Београд, 1977
    12. Милосављевић, С: “Истраживање политичких појава”, Институт за политичке студије Факултета политичких наука, Центар за омладину и пионире, Београд, 1980.
    13. Милосављевић, С. и Радосављевић, И: “Репетиторијум из методологије друштвених истраживања”, Институт за политичке студије, Београд, 1988
    14. Милосављевић, С. и Радосављевић, И: „Методологија политичких на­ука“, „Службени гласник“, Београд, 2000.
    15. Михаиловић, Д: „Методологија научних истраживања“, ФОН, Београд, 1999
    16. Мозер, Ц.А: “Методи анкетирања у истраживању друштвених појава”, “Култура”, Београд, 1962.
    17. Печујлић, М и Милић, Вл: „Методологија друштвених наука“, НИУ „Службени лист СФРЈ“, Београд, 1991
    18. Пешић, М: „Социологија I предмет, метод и теорије“, Институт за политичке студије, Београд, 1998
    19. Попер, К: “Логика научног открића“, НОЛИТ, Београд, 1973.
    20. Радојчић, М.М: „Истраживање виртуелних заједница и јавног мњења на Интернету“, „Службени гласник“, Београд, 2008
    21. Радојковић, М и Милетић, М: „Комуницирање, медији и друштво“, Stylos, Нови Сад, 2006.
    22. Славујевић, З: „Политички маркетинг“, Чигоја-штампа, Факултет политичких наука, Београд, 2007.
    23. Хабермас, Ј: „Јавно мњење“, „Култура“, Београд, 1969
    24. Шарков, Ф.И, Родионов, А.А, „Социология массовой коммуника­ции“, Москва, 2002
    25. Штамбук: „Информатика и Интернет“, Факултет политичких наука, Чигоја штампа, Београд, 2005,
    26. Шуваковић, У: „Испитивање политичких ставова“, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2000
    27. Шуваковић, У: „Политичке партије и глобални друштвени циљеви“, „Трећи миленијум“, Београд, 2004
    28. Шуваковић, У: „Vote system и sms premium rate, њихове карактеристике и могућности примене у научном испитивању јавног мњења“, Зборник радова Филозофског факултета, XXXVII/2007, стр. 487-505, Филозофски факултет Универзитета у Приштини са прив. седишт. у К. Митровици, Косовска Митровица, 2008
PERIODIKA Politička revija 4/2008 УДК: 303.43:316.653]:004.738.5 1523-1546
ç