Tema broja

Posebno izdanje 2019

IZMEŠTANJE STATUSA GRAFIČKOG OBLIKOVANJA U DVADESETOM I DVADESET PRVOM VEKU

Sažetak

U ovom radu, autorka istražuje promenu paradigme grafičkog oblikovanja, od početka dvadesetog veka do danas, kao i transformaciju oblikovnih praksi od tradicionalnih, ka digitalnim medijima. S obzirom na to da je tema ovog rada izmeštanje statusa grafičkog oblikovanja u istraživačkom postupku prilikom obrade predložene teme primeniće se set teorijsko epistemoloških tehnika što podrazumeva raznovrsne interdisciplinarne i transdisciplinarne metode. Radi isticanja i problematizovanja ključnih oblasti teorije grafičkog oblikovanja, preglednom tehnikom će se mapirati i predstaviti opus oblasti i aktuelnih teorija vizuelne kutlure koje pokriva predložena tema, prema zadatim kriterijumima koje ovaj rad predlaže. Kriterijumi za mapiranje i kritičku analizu oslanjaće se na savremene teorije grafičkog oblikovanja, a i društva kao krajnjeg korisnika dizajniranih proizvoda i usluga.
Grafičko oblikovanje ne može se tumačiti kao samo jedan od estetskih pojmova, radnje ili proizvoda, već je reč o svojevrsnom političkom fenomenu. Dizajn je, kako estetsko oblikovanje, tako i autentično političko oblikovanje znakovnog i materijalnog sveta. Oblikuje svakodnevni život ljudi, i široko je ugrađen u mehanizam vladanja društvenim prostorom, kao i životom uopšte, u urbanom prostoru i nad telima koja taj prostor zauzimaju. U modernim vremenima, kroz podršku tehnologije, kao i transdisciplinarnom pristupu kroz konvergenciju različitih poslovnih i društvenih praksi, grafičkom oblikovanju pružaju se neke nove mogućnosti, što svakako izmešta ciljeve i dostignuća ove oblasti. Može se reći da je uloga grafičkog oblikovanja da na mikro nivou proizvodi subjektivnost, a na makro nivou uspostavlja fizičke i virtuelne ograde upravljanja, kontrole i kretanja. Stvarni svet više nije uočljiv, jer ono što subjekt vidi i zna o stvarnom svetu, jeste ono što mu govore proizvedeni znakovi. U ovom radu autorka obuhvata i problematiku autorstva u odnosu na dizajnerske prakse. Ovim istraživanjem autorka želi da mapira kluljčne tačke u promeni paradigme grafičkog oblikovanja, kao i da čitaocima predstavi put razvoja dizajnerskih praksi kakve danas poznajemo.

Ključne reči:

Reference

    • Armstrong Helen, Graphic design theory: readings from the field, Princeton Architectural Press, New York, 2009.
    • Drucker Johanna, The Visible Word: Experimental Typography and Modern Art, 1909–1923, University of Chicago Press, Chicago, 1994
    • Foucault Michel, Што је аутор?, Наклада и Јесенски Турук, Загреб, 2015.
    • Hara Kenya, Designing Design, превод. Maggie Kinser Hohle and Yukiko Naito, Baden: Lars Müller, 2007.
    • Heller Steven and Veronique Vienne, Citizen Designer: Perspectives on Design Responsibility, Allsworth Press, New York.
    • Lupton Ellen, J. Abbott Miller, The bathroom the kitchen, and the aesthetics of waste: a process of elimination, Studley Press, Dalton, 1992
    • Lupton Ellen and J. Abbott Miller, eds., The ABC’s of Triangle Square Circle: The Bauhaus and Design Theory, Princeton Architectural Press,New York, 2000.
    • Margolin Victor, The Struggle for Utopia: Rodchenko, Lissitzky, Moholy-Nagy, 1917-1946, University of Chicago Press, Chicago, 1997.
    • Margolin Victor, Design, the Future and the Human Spirit, MIT Press Journals, Design Issues: Volume 23, Number 3 Summer, 2007.
    • Margolin Victor, The Designer As Producer, Internet: http://kellyludwig.com/kcai-embeds/va3-designer_as_producer.pdf, 02/02/2019.
    • Manovich Lev, Import/Export: Design Workflow and Contemporary Aesthetics, Internet: http://manovich.net/index.php/projects/import-export, 05/02/2019.
    • Moholy-Nagy László, “Typophoto,” in Painting, Photography, Film, MIT Press, Cambridge, 1973.
    • Poynor Rick, “First Things First Manifesto 2000,” AIGA Journal of Graphic Design 17, New York 17, 2/1999
    • Rock Michael, The designer as author, Internet: http://www.eyemagazine.com/feature/article/the-designer-as-author, 07/02/2019.
PERIODIKA Srpska politička misao - posebno izdanje 2019 Posebno izdanje 2019 УДК 766”19/20” 209-222
ç