Тема броја
ПИТАЊА ИЗ МЕЂУНАРОДНИХ ОДНОСА
ИДЕОЛОГИЈА И ПРОПАГАНДА КАО МАСМЕДИЈСКА СРЕДСТВА ГЕОПОЛИТИКЕ И ЊИХОВ УТИЦАЈ НА БАЛКАН
Сажетак
Идеолошко и пропагандно деловање спадају међу најефикаснија средства у политици, која ce применом дигиталних медија на планетарном нивоу распростиру невероватном брзином. Идеологија подразумева “тврде” циљеве: освајање, контролу u потчињавање људи, држава, региона. У раној фази обично је користила средства чије је дејство било очигледно, дa би ce полако окретала суптилнијим методама медијске и ПР природе. Отпочињањем хладног pата методе “мекане силе ” добијају на значају у европском простору, посебно на Балкану. Један од разлога може бити што је тадашња Југославија структуром била погодно тло измешаних култура, нација, вера, традиције. У стратешком смислу она je деценијама била тампон зона два војно-политичка блока (Варшавског пакта и НАТО-а), али и једна од водећих земаља покрета несврстаних. Рад анализира како је овај процес, добрим делом искристализован управо крајем XX века кроз процес разградње СФРЈ, и од стране великих сила постао један од најкоришћенијих у међународним односима, као и његов данашњи утицај на регион Балкана.
Референце
- Бал, Ф., Моћ медија: мандарин и трговац, Клио, Београд, 1997.
- Bagdikian, B. H., The Media Monopoly, Boston: 5th Edition, XIV XVI, Beacon, 1997.
- Бодријар, Ж., Симулакруми u симулација, Светови, Нови Сад, 1991.
- Chomsky, N., Beyond National Sovereignty, Interational Communications in the 1990s, Greenwood Publishing Group Inc., 1993.
- Chomsky, N., On Power and Ideology: the Managua Lectures, South End Press, 1987.
- Chomsky, N., The Myth of the liberal Media: An Edward Herman Reader, Peter Lang Publishing Inc., 1999.
- Chomsky, N., The Spectaculars Achievements of Propaganda, Seven stories, New York
- Едвард С. Х., Роберт В. М., Глобални медији, Клио, Београд, 2004.
- Foyle, D., „Public Opinion and Foreign Policy: elite beliefs as a mediating variable“, International Studies Quarterly, 41, 1997.
- Јевгениј Примаков, Свет без Русије? (чему води политичка кратковидост), Службени гласник, Факултет безбедности, Београд, 2010.
- Habermas, J., «Concluding comments on empirical approaches to deliberative politics», Acta Politica, 40, 2005.
- Holsti, Ole R., „Public Opinion and Foreign Policy: Challenges to the Almond-Lippmann Consensus“, International Studies Quarterly, 36 (4) 1992: 439-466.JX1
- Јевтовић, З., „Масмедијски преображај тероризма и религије у глобалном поретку“, Политикологија религије, Центар за проучавање религије и верску толеранцију, Београд, бр. 1/2007.
- Капо, Џ., Будућност оглашавања, Футура Медиа, Сарајево, 2004.
- Квејл, Д. М., „Улоге медија у друштву“, ЦМ, бр. 3, год. II, стр. 5-16
- Келнер, Д., Медијска култура: студије културе, идентитет и политика између модернизма и постмодерне, Клио, Београд, 2004.
- Livingston, S., „Beyond the CNN Effect: The Media-Foreign Policy Dynamic“, in P. Norriss (ed) Politics and the Press: The News Media and Their Influences (Boulder, CO: Lynne Rienner), 1997, str. 291-314.
- Мајер, Д., «Русија опет кључни играч», Политика, 28.09.2008, стр. 15.
- Paletz, D., Entman, R., Media, Power, Politics, Free Press, New York and London, 1981.
- Rampton, S., Stauber, J., Wepons of Mass Deception: The uses of Mass Media in Bush’s War on Iraque, Pinguin, New York, 2003.
- Robinson, P., «The CNN Effect: can the media drive foreign policy?», Review of International Studies, April 25 (2) 1999, str. 301-309.
- Српска политичка мисао, период 2005-2008
- Nacos B., Shapiro, R. and Isernia, P., eds., Decisionmaking in a Glass House: Mass Media, Public Opinion, and American Foreign Policy in the 21st Century, Boulder, CO: Rowman & Littlefield, 2000.
- Sobel, R., The Impact of Public Opinion on US Foreign Policy, Oxford University Press, 2001.
- Томас, Е., Тиранија тренутка, Паидеа, Нови Сад, 2004.
- Virilio, Р., Strategy of Deception, Verso, London, New York, 2007.
- Шушњић, Ђ., Рибари људских душа, изд., НИРО “Младост”, Београд, 1990.