Tema broja

PITANjA IZ MEĐUNARODNIH ODNOSA

IDEOLOGIJA I PROPAGANDA KAO MASMEDIJSKA SREDSTVA GEOPOLITIKE I NJIHOV UTICAJ NA BALKAN

Sažetak

Ideološko i propagandno delovanje spadaju među najefikasnija sredstva u politici, koja ce primenom digitalnih medija na planetarnom nivou rasprostiru neverovat­nom brzinom. Ideologija podrazumeva “tvrde” ciljeve: osvajanje, kontrolu u potčinjavanje ljudi, država, regiona. U ranoj fazi obično je koristila sredstva čije je dejstvo bilo očigledno, da bi ce polako okretala suptilnijim metodama medijske i PR prirode. Otpočinjanjem hladnog pata metode “mekane sile ” dobijaju na značaju u evropskom prostoru, posebno na Balkanu. Jedan od razloga može biti što je tadašnja Jugoslavija strukturom bila pogodno tlo izmešanih kultura, nacija, vera, tradicije. U strateškom smislu ona je decenijama bila tampon zona dva vojno-politička bloka (Varšavskog pakta i NATO-a), ali i jedna od vodećih zemalja pokreta nesvrstanih. Rad analizira kako je ovaj proces, dobrim delom iskristalizovan upravo krajem XX veka kroz proces razgradnje SFRJ, i od strane velikih sila postao jedan od najkorišćenijih u međunarodnim odnosima, kao i njegov današnji uticaj na region Balkana.

Ključne reči:

Reference

    1. Бал, Ф., Моћ медија: мандарин и трговац, Клио, Београд, 1997.
    2. Bagdikian, B. H., The Media Monopoly, Boston: 5th Edi­tion, XIV XVI, Beacon, 1997.
    3. Бодријар, Ж., Симулакруми u симулација, Светови, Нови Сад, 1991.
    4. Chomsky, N., Beyond National Sovereignty, Interational Communications in the 1990s, Greenwood Publishing Group Inc., 1993.
    5. Chomsky, N., On Power and Ideology: the Managua Lectu­res, South End Press, 1987.
    6. Chomsky, N., The Myth of the liberal Media: An Edward Herman Reader, Peter Lang Publishing Inc., 1999.
    7. Chomsky, N., The Spectaculars Achievements of Propagan­da, Seven stories, New York
    8. Едвард С. Х., Роберт В. М., Глобални медији, Клио, Београд, 2004.
    9. Foyle, D., „Public Opinion and Foreign Policy: elite beliefs as a mediating variable“, International Studies Quar­terly, 41, 1997.
    10. Јевгениј Примаков, Свет без Русије? (чему води поли­тичка кратковидост), Службени гласник, Факултет безбедности, Београд, 2010.
    11. Habermas, J., «Concluding comments on empirical appro­aches to deliberative politics», Acta Politica, 40, 2005.
    12. Holsti, Ole R., „Public Opinion and Foreign Policy: Challen­ges to the Almond-Lippmann Consensus“, International Studies Quarterly, 36 (4) 1992: 439-466.JX1
    13. Јевтовић, З., „Масмедијски преображај тероризма и религије у глобалном поретку“, Политикологија религије, Центар за проучавање религије и верску толеранцију, Београд, бр. 1/2007.
    14. Капо, Џ., Будућност оглашавања, Футура Медиа, Сарајево, 2004.
    15. Квејл, Д. М., „Улоге медија у друштву“, ЦМ, бр. 3, год. II, стр. 5-16
    16. Келнер, Д., Медијска култура: студије културе, идентитет и политика између модернизма и постмо­дерне, Клио, Београд, 2004.
    17. Livingston, S., „Beyond the CNN Effect: The Media-Fore­ign Policy Dynamic“, in P. Norriss (ed) Politics and the Press: The News Media and Their Influences (Boulder, CO: Lynne Rienner), 1997, str. 291-314.
    18. Мајер, Д., «Русија опет кључни играч», Политика, 28.09.2008, стр. 15.
    19. Paletz, D., Entman, R., Media, Power, Politics, Free Press, New York and London, 1981.
    20. Rampton, S., Stauber, J., Wepons of Mass Deception: The uses of Mass Media in Bush’s War on Iraque, Pinguin, New York, 2003.
    21. Robinson, P., «The CNN Effect: can the media drive foreign policy?», Review of International Studies, April 25 (2) 1999, str. 301-309.
    22. Српска политичка мисао, период 2005-2008
    23. Nacos B., Shapiro, R. and Isernia, P., eds., Decisionmaking in a Glass House: Mass Media, Public Opinion, and American Foreign Policy in the 21st Century, Boulder, CO: Rowman & Littlefield, 2000.
    24. Sobel, R., The Impact of Public Opinion on US Foreign Po­licy, Oxford University Press, 2001.
    25. Томас, Е., Тиранија тренутка, Паидеа, Нови Сад, 2004.
    26. Virilio, Р., Strategy of Deception, Verso, London, New York, 2007.
    27. Шушњић, Ђ., Рибари људских душа, изд., НИРО “Младост”, Београд, 1990.
PERIODIKA Nacionalni interes 2/2013 УДК 327::911.3(497)]:316.774 173-189
ç