Tema broja

IZAZOVI SOCIJALNE ZAŠTITE DECE KAO POSEBNO OSETLJIVE GRUPE STANOVNIŠTVA

EVALUACIJA ZADOVOLjSTVA VOLONTERA PSIHODRAMSKIM GRUPAMA “POMOĆ POMAGAČIMA“

Sažetak

Cilj rada je da prikaže rezultat evaluacije zadovoljstva volontera psihodramskim grupama “Pomoć pomagačima” (PP) u programu “Stariji brat, starija sestra” (SBSS). Program SBSS je program spoljne podrške deci u kojem jedan volonter student, kroz uspostavljen trajni negujući odnos i interakciju, detetu pruža psihosocijalnu pomoć tokom perioda od 20 meseci. PP predstavljaju grupu aktivnosti psiho-socijalne podrške volonterima na programu SBSS. Psihodramski susreti se odvijaju prosečno jednom u dva meseca u trajanju od 2,5 sata, a primenjuje se metod rada sa grupom. PP je zasnovan na teorijama i perspektivama: prevencija vikarijanske traume i sindroma izgaranja, perspektiva socijalnog rada u uspostavljanju pozitivnog odnosa sa klijentom, teorija osećajnog vezivanja, perspektiva snaga, teorija o mentorskom radu, antipočinjavajuća i antidiskriminativna perspektive. Podaci o zadovoljstvu korisnika PP i pojedinim aspektima PP prikupljani su na osnovu odgovora volontera u Završnom izveštaju. U evaluaciji je učestvovalo 33 volontera programa SBSS. Na skali od 1 do 10 ocenili su uslugu prosečnom ocenom 9,26 za sva četiri ciklusa. Pojedinačno posmatrajući svaki ciklus: prvi ciklus sa 9.8, drugi sa 9.7, treći ciklus sa 7.9, četvrti sa 9.3. Najvažnije im je Podrška grupe i Razmena iskustva. Najviše predloga je bilo da susreti budu češći, redovnija posećenost volontera i bolja usklađenost termina grupa sa obavezama volontera.

Ključne reči:

Reference

    • Ајдуковић, Марина и Цајверт Лиља, Супервизија у психосоцијалном раду, Друштво за психолошку помоћ, Загреб, 2014, стр. 14-24, 359-376.
    • Борјанић, Емина, “Викаријанска трауматизација и професионалци у систему социјалне заштите деце и младих”, Социјална политика, 2016, 1/2016., год. 51, стр.77-98.
    • Бранковић, Ива, Шарац, Нада, Живанић, Светлана, Супервизија у центру за социјални рад – Приручник за супервизоре, Завод за социјалну и дјечју заштиту, Подгорица, 2017.
    • Бургунд, Анита, “Синдрома изгарања у помажућим професијама”, Социјална мисао, 2010, број 2, стр.111-120.
    • Вулевић, Гордана, Помоћ помагачима, Save The Children UK, Београд, 2002.
    • Ђурић, Зоран, Вељковић, Јасна и Томић, Миомир, Psychodrama – A Beginner’s Guide, Jessica Kinsley Publishers, London and Philadelphia, 2006.
    • Жегарац, Невенка, Од проблема до прилика у вођењу случаја. Приручник за практичаре, Центар за истраживања у социјалној политици и социјалном раду, Факултет политичких наука, Београд, 2016, стр.193-194.
    • Јалом, Ирвин и Лешћ, Молин (2013). Теорија и пракса групне психотерапије. Психополис институте, Нови Сад.
    • Gal, Reuven, “Colleagues in distress: `helping the helpers’”, International Review of Psychiatry, 1998, 10, pp.234-238.
    • Grossman, J.B., & Tierney, J.P. (1998). Does mentoring work? An impact study of the Big Brothers Big Sisters program. Evaluation Review22, 403-426.
    • Nuttman-Schwartz, Orit, Dekel, Rachel. Training Students for Shared Traumatic Reality. Social work, Volume 53, Number 3, July 2008, pp 279-281.
    • Payne, Malcolm, Савремена теорија социјалног рада. Филозофски факултет Универзитета у Бањалуци, 2001, стр.183-203.
    • Половина, Нада, “Осећајно везивање: теорија, истраживања, пракса”, Зборник Института за педагошка истраживања, Београд, 2005.
    • Ruch, Gillian, Ward, Adrian and Turney, Danielle, “Relationship-Based Social Work: Getting to the Heart of Practice”, Jessica Kingsley Publishers, 2010.
    • Ruch, Gillian, “Where Have All the Feelings Gone? Developing Reflective and Relationship-Based Management in Child-Care Social Work, British Journal of Social Work, 2012, vol. 42, pp.1315-1332.
    • Tierney, J.P., Grossman, J.B., & Resch, N.L. (1995). Making a difference: An impact study of Big Brothers/Big Sisters. Philadelphia: Public/Private Ventures.
PERIODIKA Socijalna politika 2/2020 2/2020 УДК 364.4-058.862(497.11) 95-115
ç