Tema broja

ČLANCI I STUDIJE

E-UPRAVA I CARINSKI UPRAVNI POSTUPAK

Sažetak

Cilj ovog rada je da osvetli osnovne pojmove i aktuelne problema i rešenja vezanih za koncept elektronske javne uprave, i posebno – carinskog upravnog postpuka. Savremena javna uprava i njena budućnost su nezamislivi bez projektovanja i primene načela elektronske javne uprave, jer se tako drastično smanjuju ekonomski troškovi, birokratska nefleksibilnost, korupcija, a pobošljavaju efikasno upravljanje kadrovima i kvalitet javne uprave. Autor kreće od definisanja pojma elektronske javne uprave od strane relevantnih međunarodnih organizacija i naddržavnih tvorevina kao ”velikih upravnih sistema”kao što su Svetska banka, Ujedinjene nacije, Evropska Unija. Posebno akcentuje važnost posmatranja elektronske javne uprave kao celine na tri nivoa: odnos uprave i građana, odnosu uprave i kompanija, i odnos na liniji uprava-uprava, kao i realizacija četiri faze dostupnosti usluga elektronske uprave: pružanje inforamcija da bi se pokrenula procedura, preuzimanje formulara, elektronska predaja formulara i elektronsko donošenje i dostavljanje odluke/rešenja korisniku. Autor potom pruža odličan pregled zakonskih i strategijskih rešenja u EU i pojedinim zemljama kao što su Austrija, Italija, Hrvatska i Srbija, pre nego što je pružio finalnu analizu elektronskog carinskog upravnog postpuka.

Ključne reči:

Reference

    1. Dimitrijević, Predrag, Pravo informacione tehnologije, SVEN, Niš 2010.
    2. Leith, Philip,Legal Issues in E-government, http://www.lri.jur.uva.nl/~winkels/eGov2002/Leith.pdf
    3. Morison, John, E-Government: a new architecture of government and a new challenge for learning and teaching public law, unizar.es/DERECHO/FYD/lefis/documentos/JMfinaldraft.pdf
    4. Saarenpää, Ahti, E-government – Good Government: An impossible equation?, unizar.es/derecho/fyd/lefis/documentos/albaralop.pdf
    5. Staničić, Frane., Jurić, Marko., Pravni okvir za implementaciju informacijsko-komunikacionih tehologija u hrvatsko upravno postupno pravo, Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, br. 5/2015, 636-639..
    6. Palmirani, Monica., Martoni, Michele., Niger, Sergio E-learning Legal Content,http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.100.7719
    7. Petrauskas, Rimantas., Kiškis, Mindaugas., Teaching on E-government: aspects of legal environment,unizar.es/derecho/fyd/lefis/documentos/e-gov_straipsnis3.pdf

    Pravni i drugi izvori

    1. Commission of the European Communities, I2010 eGovernment Action Plan: Accelerating eGovernment in Europe for the Benefit of All, Brussels, 25.04.2006 COM(2006) 173 final.
    2. European Commission Directorate General for Information Society and Media, Online Availability of Public Services: How is Europe Progressing? We Based Survey on Electronic Public Services Report of the Fifth Measurement, October 2004 – March 2005.
    3. Italy E-government Code, 2005, dostupno na: E-Government Factsheet – Italy – Legal Framework, http://www.epractice.eu/en/factsheets/
    4. Закон о слободном приступу информацијама од јавног значаја,“Сл. гласник РС”, бр. 120/2004, 54/2007, 104/2009 и 36/2010.
    5. Закон о организацији и надлежности државних органа за борбу против високотехнолошког криминала, „Службени гласник РС“, број 61/05 и 104/2009.
    6. Закон о заштити података о личности, “Сл. гласник РС”, бр. 97/2008, 104/2009 – др. закон, 68/2012 – одлука УС и 107/2012.
    7. Закон о електронском документу, „Сл. гласник РС”, бр. 51/2009.
    8. Закон о електронским комуникацијама, “Сл. гласник РС”, бр. 44/2010 и 60/2013 – одлука УС.
    9. Закон о информационој безбедности, http://www.parlament.gov.rs, 20.02.2016.
    10. Закон о електронском потпису,„Службени гласник РС“, број 135/04.
    11. Закон о општем управном поступку, http://www.parlament.gov.rs, 08.03.2016.
    12. Кривични законик, „Сл. гласник РС”, бр. 85/2005, 88/2005 – испр., 107/2005 – испр., 72/2009, 111/2009, 121/2012 и 104/2013.
    13. Стратегија развоја електронске управе у републици Србији за период од 2009. до 2013. године, http://www.gs.gov.rs/lat/strategije-vs.html
    14. Стратегија развоја информационог друштва у Републици Србији до 2020.г., “Сл. гласник РС”, бр. 51/2010, http://www.gs.gov.rs/lat/strategije-vs.html
    15. Стратегија развоја електронских комуникација у Републици Србији, “Сл. гласник РС”, бр. 44/2010.
    16. Стратегија развоја електронске управе у Републици Србији за период од 2015-2018. године и акциони план за спровођење стратегије за период 2015-2016, http://www.euprava.gov.rs
    17. The Austrian E-Government Act. “Official Gazette of Republic of Austria”, no. 10/2004.
    18. UN Department of Economic and Social Affairs, Division for Public Administration and Development Management, UN Global E-government Readiness Report 2005 – From E-government to E-inclusion, New York 2005, p. 13.
    19. World Bank, Definition of E-Government,
    20. http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/TOPICS/EXTINFORMATIONANDCOMMUNICATIONANDTECHNOLOGIES/EXTEGOVMENT/0,,contentMDK:20507153~menuPK:702592~pagePK:148956~piPK:216618~theSitePK:702586,00html
    21. World Bank, E-government Guideline, http://researchguides.worldbankimflib.org/e-government
    22. Carinski zakon, “Sl. glasnik RS”, br. 18/2010, 111/2012 i 29/2015.

    Internet izvori

    1. http://www.welcomeurope.com/european-funds/modinis-177+77.html
    2. http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/eten-programme/
    3. http://ec.europa.eu/idabc/
    4. http://ec.europa.eu/cip/index_en.htm
PERIODIKA Administracija i javne politike 3/2016 УДК 35.077.3:004.738.5 61-92
ç