Tema broja

OGLEDI I STUDIJE

ANALIZA REZULTATA JAVNO-PRIVATNOG DIJALOGA NA PRIMERU EKONOMSKOG KOKUSA NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE

Sažetak

U savremenom parlamentarnom razvoju postoji tendencija izmeštanja težišta parlamentarnog rada iz plenuma u radna tela parlamenta. Istovremeno je u uporednom pravu vidljiva tendencija uspostavljanja mehanizama javno-privatnog dijaloga sa ciljem unapređenja procesa kreiranja javnih politika i usvajanja zakonskih rešenja kojima se podstiče ekonomski razvoj. U radu se ispituje početna hipoteza da Ekonomski kokus Narodne skupštine predstavlja delotvoran mehanizam javno-privatnog dijaloga usmeren na unapređenje pravnog okvira za privredni razvoj, koji je u skladu sa savremenim tendencijama parlamentarnog razvoja. Primenom kvalitativne i kvantitativne analize rada i rezultata Ekonomskog kokusa, kao i razmatranjem njegovog nastanka i razvoja, autori dokazuju da ovo iako mlado telo, beleži značajne rezultate i ispoljava obe tendencije u svom radu. Utvrđujući zašto i po čemu se Kokus razlikuje od drugih radnih grupa i tela i šta ga odlikuje, identifikuju one novine i poboljšanja u pravnom okviru poslovanja koje je inicirao ovaj kokus. Precizno iskazano, rad pokazuje da je u 85,51% slučajeva Narodna skupština prihvatila amandmane koje su podneli članovi Ekonomskog kokusa.

Ključne reči:

Reference

    1. Вотсон Алан, Правни транспланти: приступ упоредном праву, Правни факултет Универзитета у Београду и Институт за упоредно право, Београд, 2000.
    2. Вујовић Јелена, Стефановић Милица, Ефикасне стратегије лобирања, Удружење јавних тужилаца и заменика јавних тужилаца Србије, Београд, 2011.
    3. Голубовић Драган, Заговарање и лобирање у парламенту и органима извршне власти: упоредна искуства и препоруке за Србију, Програм Уједињених нација за развој, Београд, 2009.
    4. Петери Ирена, ,,Значај лобирања у Европској унији“, Анали Правног факултета у Београду, Правни факултет Универзитета у Београду, Београд, бр. 2/2006, стр. 230-250.
    5. Ранђеловић Небојша, Јеленковић Предраг, ,,Правна регулатива, историјски и политички аспекти лобирања – Србија и државе у окружењу“, Зборник радова Правног факултета у Нишу, бр. 66/2014, стр. 197-206.
    6. Тешић Ненад, ,,Српски законодавац на потезу – један ‘чисто правни’ приступ лобирању“, Право и привреда, Удружење правника у привреди Србије, Београд, бр. 10-12/2010, стр. 133-155.
    7. Ћирић Јован, ,,Лобирање и корупција“, Изазови европских интеграција, Службени гласник, Београд, бр. 24/2012, стр. 23-32.
    8. Adams Brian, ,,Public Meetings and the Democratic Process”, Public Administration Review, American Society for Public Administration, Washington, No. 64/2004, стр. 43–54.
    9. Advocacy and Public-Private Dialogue Toolkit, Internet, https://www.vitalvoices.org/sites/default/files/uploads/Advocacy%20%26%20Public%20Private%20Dialogue%20Toolkit%20English.pdf, 18/05/2016.
    10. Beetham David, Parliament and democracy in the twenty-first century – A guide to good practice, Inter-Parliamentary Union, Geneva, 2006.
    11. Bishop Patrick, Davis Glyn, ,,Mapping Public Participation in Policy Choices”, Australian Journal of Public Administration, Institute of Public Administration Australia, Sydney, No. 61/2002, стр. 14-29.
    12. Flinders Matthew, ,,The Politics of Public-Private Partnerships”, The British Journal of Politics and International Relations, Political Studies Association, London, No. 2/2005, стр. 215-239.
    13. Formiranje Ekonomskog kokusa Narodne skupštine, Internet, http://www.parlament.gov.rs/Formiranje_Ekonomskog_kokusa_Narodne_skup%C5%A1tine.23300.941.html, 01/03/2016.
    14. Fung Archon, ,,Varieties of Participation in Complex Governance”, Public Administration Review, American Society for Public Administration, Washington, No. 66/2006, стр. 66-75.
    15. Herzberg Benjamin, Wright Andrew, The Public-Private Dialogue Handbook: a toolkit for business environment reforms, DRIF, World Bank, IFC, OECD Development Center, 2006.
    16. Istraživanja stavova privrede i građana, Internet, http://www.naled-serbia.org/sr/page/170/Istrazivanja-stavova-privrede-i-gradana, 17/05/2016.
    17. Kubiak Hieronim, ,,Democracy and the Individual Will”, Democracy: Its Principles and Achievement, Inter-Parliamentary Union, Geneva, 1998, стр. 57-65.
    18. Nelson Jane, Innovative Platforms for Public-Private Dialogue, 2014 Brookings Blum Roundtable, The Brookings Institution, 2014.
    19. Petersen Ole Helby, Public-Private Partnership: Policy and Regulation – With Comparative and Multi-level Case Studies from Denmark and Ireland, PhD-dissertation, Copenhagen Business School, Copenhagen, 2011.
    20. Power Greg, Global parliamentary report, United Nations Development Programme – Inter-Parliamentary Union, Geneva, 2012.
    21. Survey of good practice in public-private sector dialogue, United Nations Conference on Trade and Development, Geneva, 2001.
    22. Training toolkit for parliamentary staffers, DCAF’s Parliamentary Staff Assistance Programme, Geneva, 2012.
    23. Vukadinović Slobodan, ,,Značaj i primena javnog slušanja na nacionalnom i lokalnom nivou“, Pravni zapisi, Pravni fakultet Univerziteta Union, Beograd, 1/2015, стр. 26-51.
    24. Vukadinović Slobodan, ,,Оdnos građana i narodnih poslanika nakon izbora”, Izbori u domaćem i stranom pravu (priredili: Vladimir Đurić, Oliver Nikolić), Institut za uporedno pravo, Beograd, 2012, стр. 240-272.
    25. Vukadinović Slobodan, ,,Analiza uticaja zakonodavnog postupka na predloge zakona“, Pravni zapisi, Pravni fakultet Univerziteta Union, Beograd, 1/2010, стр. 97-118.
    26. Yamamoto Hironori, Tools for parliamentary oversight: a comparative study of 88 parliaments, Inter-Parliamentary Union, Geneva, 2007.
    27. Пословник Народне скупштине, Службени гласник РС, бр. 20/12 – пречишћени текст.
    28. Статут Економског кокуса, добијен на увид љубазношћу НАЛЕД-а (до завршетка рада овај документ није објављен).
    29. Устав Републике Србије, Службени гласник РС, бр. 98/06.

     

     

PERIODIKA Srpska politička misao 3/2016 УДК 342.536(497.11) 285-300
ç