Main topic

EDUCATION AS FACTOR FOR EMPOWERMENT OF SPECIALLY VULNERABLE POPULATION GROUPS AND PROTECTION AGAINST DISCRIMINATION

PUBLIC AND CIVIL SECTOR COOPERATION IN THE FIGHT AGAINST TRAFFICKING IN HUMAN BEINGS

Abstract

The global phenomenon of human trafficking is very difficult to stop without the cooperation of various actors in the country and internationally. In this regard, international actors have supported and strengthened all public sector efforts to form a strategic partnership with various representatives of international and non-governmental organizations in Serbia and worldwide in accordance with international standards and rules. The main research objective in this paper was to analyze the relationship between the public and civil sectors, as the most important actors in the fight against human trafficking and to provide adequate protection and assistance to victims of trafficking in the national context. The civil sector is expanding its activities beyond the provision of social services, but in Serbia its activities are focused solely on the provision of social services. Within the framework of securing and organizing the well-being of public policy, the central place is occupied by the state, but the state is not necessarily the only provider, but there are numerous other ways of ensuring well-being and security in society. Improving the quality of life of Serbian citizens is the responsibility of both sectors, and their initiative requires sincere and developed cooperation. Nevertheless, the responsibility is greater for the state as a stronger partner. In the current circumstances, it can be concluded that solid foundations for cooperation have been laid, thanks to the improvement of the institutional and legal framework, although civil sector expectations were that cooperation with the public sector would develop more rapidly. The involvement of the civil sector as an equal member in this fight has made the public sector measures complementary and more effective through the involvement and experience of the civil sector.

keywords :

References

    • Велат Дубравка et al, Сарадња органа државне управе, покрајинске управе и независних тела са организацијама цивилног друштва у 2016. години, Влада Републике Србије, Канцеларија за сарадњу са цивилним друштвом, Београд 2018.
    • Влаовић Васиљевић Драгица, Водич за организације цивилног друштва- Стандарди услуга социјалне заштите у заједници и процедура лиценцирања, Центра за либерано-демокрастке студије, Београд, 2013.
    • Галоња Александр, Јовановић Слађана, Заштита жртава и превенција трговине људима, Заједнички програм UNHCR, UNODC i IOM, Београд, 2011.
    • Гарвиловић Ана, Међународна социјална политика, Филозофски факултет Бања Лука, 2005.
    • Закон о потврђивању Конвенције Савета Европе о борби против трговине људима, Службени гласник РС- Међународни уговор, бр. 19/2009.
    • Закон о социјалној заштити, Службени гласник РС, бр. 24/2011.
    • Извештај о спровођењу Конвенције Савета Европе о борби против трговине људима у Србији, https://rm.coe.int/greta-2017-37-frg-srb-srb/16807809fe 13/5/2019.
    • Јелинчић Јадранка и Ђуровић Срђан, Evropeizacija Srbije Građansko društvo, Фонд за отворено друштво, Београд, 2011.
    • Канцеларија за координацију активности у борби против трговине људима, Стандардне оперативне процедуре за поступање са жртавама трговине људима, https://media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/01.SOP+final+250119.pdf 15/5/2019 .
    • Конвенција Савета Европе о борби против трговине људима и извештај са објашњењима, Министарство унутрашњих послова Републике Србије.
    • Правилник о организацији, нормативама и стандардима рада центра за социјални рад, Службени гласник РС, бр. 59/2008, 37/2010, 39/2011 – др. правилник, 1/2012 – др. правилник i 51/2019.
    • Павловић Данијела, Мастер рад: Улога јавног сектора у борби против трговине људима у републици србији и републици хрватској (2000-2017).
    • Перишић Наталија, „Нови односи јавног и цивилног сектора – партнерства и уговарање у обезбеђивању социјалне сигурности у србији“, 2016, Социолошки преглед, vol. L (2016), no. 3, стр. 347-370.
    • Радовић Ивана et al, Трговина људима: приручник за новинаре, Астра- Акција против трговине људима, Београд, 2008, стр. 23.
    • Сењак Александра et al, Праћење феномена трговине људима, Међународна организација за миграције, Београд, 2006.
    • Спикер Пол, Социјална политика, тероија и пракса, Универзитет у Београду, Факултет политичких наука, 2014.
    • Спикер Пол, Анализа политике за праксу: Примена социјалне политике, Универзитет у Београду, Факултет политичких наука, 2016.
    • Стратегија борбе против трговине људима у Републици Србији, Службени гласник РС, бр. 111/2006.
    • Центар за заштиту жртава трговине људима,  http://www.centarzztlj.rs/index.php/o-nama/sluzba 10/5/2019 .
    • Чекеревац Ана, Међународна социјална политика, Леком, Београд, 2005.
    • Council of Europe Convention on Action against Trafficking in Human Beings, Council of Europe Treaty Series – No. 197, 2005.
    • European Commission, Serbia 2010 Progress Report, Brussels, 2010.
    • Laster Salamon, Partners in Public Service – Government–Nonprofit Relations in the Modern Welfare State, The John Hopkins University Press, Baltimore and London, 1995.
PERIODICS Social Policy 1/2020 1/2020 УДК 343.431:343.85]:35.072::061.2 55-72
ç