Main topic

ARTICLES AND STUDIES

MILAN STOJADINOVIC’S POLITICAL MARKETING

Abstract

The paper presents political marketing of Milan Stojadinovic, with particular reference to the period of his term as President of the Ministerial Council of the Kingdom of Yugoslavia. The founding of the Yugoslav Radical Community, as a new party, created the basis for the work of an effective propaganda organization that proved its usefulness in the 1938 parliamentary elections. Uses and analyzes of the use of mass media: print, radio and film, and other communication elements of political marketing. The synergy of efforts by institutions, including the reorganized Central Press Bureau, but also the official and unofficial party press and the use of modern technologies, has produced enviable results. This highlights Stojadinovic’s understanding of the essence of political marketing and its elements, which made him far ahead of all politicians in these areas between the two wars, and the comprehensiveness of his activities in the field of politics and political marketing can serve as an excellent example today.

keywords :

References

    • Архив Југославије за период 1931-1939.
    • Време, Београд, 1936. и 1938.
    • Гњатовић Драгана, Привилегована аграрна банка у уози ликвидационе банке, Банкарство, Београд, бр. 9/10, 2011, стр. 12-25.
    • Димић Љубодраг, Културна политика Краљевине Југославије 1918-1941 (II књига), Стубови културе, Београд, 1997.
    • Драговић Вук, Српска штампа између два рата,  Српска академија наука, Београд, 1956.
    • Лажетић Милан, Милан Стојадиновић и предизборна кампања 1938., Зборник Историјског музеја Србије, Београд, бр. 25, 1988, стр. 117-139.
    • Тешић Драган, Југословенска радикална заједница у Србији 1935-1939., Београд, 1997.
    • Општа државна статистика, Дефинитивни резултати пописа становништва од 31. јануара 1921. године, Сарајево, 1932.
    • Општа државна статистика, Статистички годишњак Краљевине Југославије за 1932. годину, Београд, 1934.
    • Општа државна статистика, Статистички годишњак Краљевине Југославије за 1934-1935. годину, Београд, 1936.
    • Општа државна статистика, Статистички годишњак Краљевине Југославије за 1936. годину, Београд, 1937.
    • Општа државна статистика, Статистички годишњак Краљевине Југославије за 1937. годину, Београд, 1938.
    • Општа државна статистика, Статистички годишњак Краљевине Југославије за 1938-1939. годину, Београд, 1939.
    • Перић Ненад, Планирање медија и медијских кампања, Чигоја штампа, Beograd, 2008.
    • Политика, Београд, 1931, 1932. и 1938.
    • Правда, Београд, 1932.
    • Симић Бојан, Агенција „Авала“, Зборник Матице српске за историју, Нови Сад, бр. 75-76, 2007., стр. 75-91.
    • Симић Бојан, Партијски пресбиро Југословенске радикалне заједнице, Архив, Београд, бр. 1-2, 2005., стр. 73-77.
    • Симић Бојан, О поновном покретању листа „Самоуправа“ 20. фебруара 1936. године, Токови историје, Београд, бр. 3, 2005.
    • Симић Бојан, Film in the Service of State Propaganda During the 1930’s, Cases of Poland, Yugoslavia and Bulgaria, Токови историје, Београд, бр. 2, 2012., стр. 64-76.
    • Славујевић Зоран, Политичко комуницирање, политичка пропаганда, политички маркетинг, Графокард, Београд, 2009.
    • Стојадиновић Милан, The question of unemployment in relation to the systems of capitalism and communism, Beograd, 1933.
    • Стојадиновић Милан, Ни рат ни пакт – Југославија између два рата, Буенос Ајрес 1963.
    • Стојков Тодор, Влада Милана Стојадиновића (1935-1937), ИСИ, Београд, 1985
PERIODICS National Interest 1/2020 1/2020 УДК 32.019.5:929 Stojadonović M. 89-112
ç